Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10216/128365
Author(s): Guerra, Paula
Figueredo, Henrique Grimaldi
Title: Prosopografias clubbers em São Paulo e Londres: moda, estilo, estética e cenas musicais contemporâneas
Issue Date: 2020
Abstract: In this article, we seek to analyze the São Paulo clubber movement in the 1990s as a creator of innovation in fashion and in the contemporary visual imagery. In this opportunity, we will take as a comparison the London clubber scene of the same time, prosopographing two central figures of both scenes: Alexander McQueen and Alexandre Herchcovitch. Our argumentation is that the clubbers' scenes experienced in the 1990s by these two fashion designers, independently activate playful energies and socialities intertwining creation, intermediation and cultural enjoyment on the dance floor. These scenes are spaces of versatility (and simultaneity) of creative roles.Network, simultaneity, versatility, interdisciplinarity, materiality, immateriality are assumed as ineluctable attributes of the musical scenes that are transported to the clubs, and later to the careers of McQueen and Herchcovitch. Keywords: Clubber culture. São Paulo. London. Alexandre Herchcovitch. Alexander McQueen.
Description: Neste artigo, procuramos analisar o movimento clubber de São Paulo nos anos 1990 enquanto potenciador de inovação na moda e no imaginário visual contemporâneo. Neste ensejo, tomaremos como comparação a cena londrina clubber da mesma época, prosopografando duas figuras centrais de ambas as cenas: Alexander McQueen e Alexandre Herchcovitch O nosso principal argumento é o de que as cenas clubbers vividas nos anos 1990 por esses dois designers de moda ativam de forma independente energias e socialidades lúdicas entrecruzando criação, intermediação e fruição cultural na pista de dança. Essas cenas são espaços de polivalência (e simultaneidade) de papéis criativos. Rede, simultaneidade, polivalência, interdisciplinaridade, materialidade, imaterialidade se assumem como atributos inelutáveis das cenas musicais que se transportam para os clubes e posteriormente para as carreiras de McQueen e Herchcovitch.
Subject: Ciências Sociais
Social sciences
URI: https://hdl.handle.net/10216/128365
Document Type: Artigo em Revista Científica Internacional
Rights: openAccess
Appears in Collections:FLUP - Artigo em Revista Científica Internacional

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