Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10216/128260
Author(s): Joana Raquel Oliveira Rodrigues
Title: "Os desafios de uma Estudante-Estagiária na entrada do mundo da profissão"
Issue Date: 2020-07-20
Abstract: The school placement comes from the Masters in Physical Education for Basic and Secondary Education of the Faculty of Sports of the University of Porto, which includes supervised teaching practice. The practicum has a main objective to establish an initial contact with the practical application of the theoretical-practical teaching using the knowledge acquired during the training. This document is a final synthesis that includes conclusions and reflections about all the work developed during the school placement. During the internship, the principles of Assessment for Learning were used, a teaching model centered on students, which aimed to analyze the group dynamics, motivation and knowledge acquired by students about the modality. The most relevant conclusions will be presented, such as the comparison between the teaching models used throughout the year and the model used for the study, as well as a retrospective of the entire path taken during the Professional Internship. Throughout this course, it is possible to conclude that a greater learning complexity must be associated with a greater professional preparation, in order to provide a better way to face the different problems and challenges with which we are confronted. Sport is a universal culture and a precious asset of humanity. You must look at it as something that everyone has a right to and that they should have access to. This was one of my goals throughout the year, to create healthy lifestyle habits for my students, encouraging the practice of physical exercise.
Description: O Estágio Profissional, objeto de reflexão no presente documento, decorreu no âmbito do Mestrado em Ensino de Educação Física nos Ensinos Básico e Secundário da Faculdade de Desporto da Universidade do Porto. O estágio tem como principal objetivo permitir que o estudante-estagiário estabeleça o contacto inicial com a prática do ensino teórico-prático, recorrendo aos conhecimentos adquiridos ao longo da formação. Este documento é uma síntese reflexiva acerca do processo experienciado em contexto do estágio profissional. No decurso do estágio, foram utilizados os princípios da Avaliação para a Aprendizagem, um modelo de ensino centrado nos alunos, que teve como objetivo analisar as dinâmicas de grupo, a motivação e os conhecimentos adquiridos pelos alunos acerca da modalidade selecionada para o efeito. Ao longo deste percurso foi possível concluir que a uma crescente complexidade da aprendizagem deve estar associada uma maior preparação profissional, a partir da qual se alcance a capacidade para enfrentar os diferentes problemas e desafios com que nos deparamos na profissão docente. O desporto é uma cultura universal e um bem precioso da humanidade. É preciso encará-lo como algo a que todos têm direito e a que devem aceder. Este foi um dos meus objetivos ao longo do ano, isto é, criar hábitos de vida saudáveis nos meus alunos, incentivando à prática de exercício físico regular.
Subject: Ciências da educação
Educational sciences
Scientific areas: Ciências sociais::Ciências da educação
Social sciences::Educational sciences
URI: https://hdl.handle.net/10216/128260
Document Type: Relatório de Estágio
Rights: openAccess
Appears in Collections:FADEUP - Relatório de Estágio

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
411010.pdf"Os desafios de uma Estudante-Estagiária na entrada do mundo da profissão"1.28 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.