Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10216/128226
Author(s): Adriana Margarida dos Santos Faísca
Title: Manifesto sobre a osmose das artes - A metamorfose do espaço, Nadir Afonso
Issue Date: 2020-07-10
Abstract: This dissertation aims to understand the relationship of duality between Painting and Architecture, in an affinity of relations that put the two arts in parallel, in which drawing emerges as a work tool. Although painting has been present throughout the history of architecture, as can be seen in the work of Alberti and Brunelleschi, with the advance of industrialization and technology, a consequence of the Industrial Revolution, the creative relationship between these two arts has lost vitality. In this way, the Arts Osmosis Manifesto intends to look into this relationship in which the scenic game, the metaphysics of space, the form and rhythm, the light and shadow, the color and the texture, poetically communicate conveying feelings and sensations, regardless of their framework, two-dimensional or three-dimensional With this in mind the work of Nadir Afonso appears as the object of study, as it presents a multi-faceted artist, as an architect, painter, theoretician and researcher, an artist who due to his interest in geometry developed a scientific art. Thus, in Nadir Afonso's pictorial work, form does not appear merely as a two-dimensional element, but rather, architectural. Although the architect / painter abandoned his professional practice in the 1960s, his work still stands out today for its metaphysical and singular composition, since it uniquely relates form and space. Finally, and after the interpretation of Nadir Afonso's theoretical and practical work, an individual study developed in which the author concentrated on understanding the relationship of the existing forms in the matrix drawing, thus uniting the two arts, Painting and Architecture.
Description: A presente dissertação tem como objectivo investigar a relação de dualidade entre Pintura e Arquitectura, numa afinidade de relações que põem em paralelo as duas artes, na qual o desenho surge como ferramenta de trabalho. Apesar da pintura estar presente ao longo da história da arquitectura, observável na obra de Alberti e Brunelleschi, com o avanço da industrialização e tecnologia, consequência da Revolução Industrial, a relação criativa entre as duas artes perde vigor. Deste modo, o Manifesto sobre a Osmose das Artes tenciona investigar a relação entre estas duas artes na qual o jogo cénico, a metafísica do espaço, a forma e ritmo, a luz e sombra, a cor e a textura, comunicam poeticamente transmitindo sentimentos e sensações, indiferentemente do seu plano, bidimensional ou tridimensional. A obra de Nadir Afonso surge neste contexto como o objecto de estudo, onde o artista se destaca pelas suas multi-facetas, enquanto arquitecto, pintor, teórico e investigador, um artista que devido ao seu interesse pela geometria desenvolve uma arte científica. Deste modo na obra pictórica de Nadir Afonso, a forma não surge meramente como um elemento bidimensional, mas antes, arquitectural. Assim, e embora o arquitecto/pintor abandone a sua prática profissional na década de 60 a sua obra continua ainda hoje a destacar-se pela composição de carácter metafísico e singular, uma vez que o arquitecto/pintor relaciona singularmente forma e espaço. Por fim, e após a interpretação da obra teórica e prática de Nadir Afonso desenvolve-se um estudo pessoal no qual o autor concentra-se em entender a relação das formas existentes na matriz do desenho, que une por conseguinte as duas artes, Pintura e Arquitectura.
Subject: Artes
Arts
Scientific areas: Humanidades::Artes
Humanities::Arts
TID identifier: 202630587
URI: https://hdl.handle.net/10216/128226
Document Type: Dissertação
Rights: openAccess
Appears in Collections:FAUP - Dissertação

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
411014.pdfManifesto sobre a osmose das artes - A metamorfose do espaço, Nadir Afonso28.17 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.