Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10216/126248
Author(s): Miguel Rocha Vieira
Title: Relatório de Estágio Profissional "Descobrir para aprender: a preparação de um profissional de Educação Física"
Issue Date: 2019-11-25
Abstract: This report was elaborated to describe and reflect on the experiences lived during the professional internship, carried out during the academic year 2018/2019 in a secondary school located in the city of Maia. The document is divided into five chapters: Introduction, with the contextualization of the professional internship; Biographical framework, being the most personal dimension of the report and the expectations in relation to the professioanl internship; contextualization of practice, where the cooperating school, the internship group and the resident and shared class are presented; The realization of professional practice, which is divided into three areas: planning, implementation and participation in the school and relationship with the community, which refers to participation in school activities, and professional development. The study has about the time of motor commitment using two different teaching models; finally, the Conclusion and perspectives for the future, which translates into personal reflection on the year of professional internship and my expectations for the future. Overall, I am very happy with the finish of my professional internship and the opportunity it gave me to put into practice all the knowledge acquired. This journey was an opportunity to develop my academic, professional and personal skills, always aiming at the transmission of knowledge and experiences that I was able to learn as a student at the Faculty of Sports of the University of Porto.
Description: O presente relatório foi elaborado no seguimento do Estágio Profissional - unidade curricular inserida no 2º ano do 2º ciclo em Ensino de Educação Física nos Ensinos Básico e Secundário da Faculdade de Desporto da Universidade do Porto. Este tem como objetivo descrever e refletir acerca das experiências vividas ao longo estágio profissional realizado durante o ano letivo 2018/2019 numa escola secundária situada na cidade da Maia. O documento está dividido em cinco capítulos: Introdução, com o enquadramento do EP; Enquadramento Biográfico, sendo a dimensão mais pessoal do RE e as expetativas em relação ao EP; Enquadramento da prática Profissional, onde é apresentada a escola cooperante, o núcleo de estágio e a turma residente e partilhada; a Realização da prática profissional, que se divide em três áreas, que são o planeamento, a realização e a participação na escola e relação com a comunidade, que se refere a participação nas atividades escolares, e o desenvolvimento profissional, nomeadamente o estudo sobre o tempo de empenhamento motor utilizando dois modelos de ensino diferentes, por último, a Conclusão e perspetivas para o futuro, que se traduz numa reflexão pessoal em relação ao ano de EP e as minhas expetativas para o futuro. No global, estou bastante contente com a realização do meu estágio profissional e a oportunidade que o mesmo me proporcionou para colocar em prática todos os conhecimentos adquiridos. Assim, esta jornada foi uma oportunidade para desenvolver as minhas capacidades académicas, profissionais e pessoais, visando sempre a transmissão de conhecimentos e experiências que pude aprender enquanto estudante da Faculdade de Desporto da Universidade do Porto.
Subject: Ciências da educação
Educational sciences
Scientific areas: Ciências sociais::Ciências da educação
Social sciences::Educational sciences
TID identifier: 202449866
URI: https://hdl.handle.net/10216/126248
Document Type: Relatório de Estágio
Rights: openAccess
Appears in Collections:FADEUP - Relatório de Estágio

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
386246.pdfRelatório de Estágio Profissional "Descobrir para aprender: a preparação de um profissional de Educação Física"1.02 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.