Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10216/126086
Author(s): Vitor Hugo Leite Ribeiro
Title: Relatório de Estágio Profissional "O Lugar do Professor de Educação Física do Século XXI "Estar onde os alunos estão""
Issue Date: 2019-11-08
Abstract: The current document prepared by me as a trainee student (author),recounts the experiences of my supervised practice, emphasizing myprofessional growth in favour of a culmination of a cycle of studies, which definesthe transition to the teaching profession. It documents my personal experiencelived during my supervised teaching, where many of the feelings present in thisjourney are reported, the main difficulties experienced, learnings from frustrationand anxiety. It also evidences the methodical and ambitious way in which thismanages to reconcile the whole process of supervised practice with this workbeyond the professional stage. This document was conceived in the course unitof the professional internship course within the second year of the master'sdegree in Teaching Physical Education in Basic and Secondary Education, in theFaculty of Sports of the University of Porto. This report is organised in sixchapters, in the first chapter there is the "Introduction", where the aims of thematerialisation of this document are presented. Chapter two deals with "PersonalDimension", where there is the presentation of all my journey until here. Chapterthree deals with "Institutional Framework", where I refer to all aspects thatcharacterise the place of the teaching practise. Chapter four "OperationalFramework" subdivides into three Areas. Area 1, "Organisation and Managementof the Teaching and Learning", Area 2 "Participation in School and Relationshipwith the Community", and finally Area 3, "Professional Development", deals withthe aspects which have contributed to my vocational training. In chapter five my"Research Study" is mirrored. Finally, in chapter six, "Conclusions and FuturePerspectives", the conclusions of all experiences lived throughout the year, aswell as a brief reflection, some of the future perspectives are also mentioned.
Description: O documento atual elaborado por mim enquanto estudante-estagiário(autor), relata as vivências da minha prática supervisionada, ressaltando a minhaconstrução profissional em prol de um culminar de um ciclo de estudos, quedefine a passagem para a profissão docente. Documenta a minha experiênciapessoal vivida no decorrer do meu estágio profissional, no qual são reportadosmuitos dos sentimentos presentes nesta caminhada, como as principaisdificuldades sentidas, aprendizagens e frustrações vividas e as imensassituações de ansiedade. Evidência também a forma metódica e ambiciosa comoeste consegue conciliar todo este processo de prática supervisionada com o seutrabalho para além do estágio profissional. O presente documento foi concebidono âmbito da unidade curricular de estágio profissional, enquadrado no segundoano do Mestrado em Ensino de Educação Física nos Ensinos Básico eSecundário, da Faculdade de Desporto da Universidade do Porto. Este, estáestruturado em seis capítulos. No primeiro capítulo tem lugar a "Introdução", naqual se enquadram os objetivos de concretização deste documento. O capítulodois diz respeito ao "Enquadramento Pessoal", onde consta a apresentação detodo o meu percurso até aqui. O capítulo três diz respeito ao "EnquadramentoInstitucional", onde menciona todos os aspetos que caraterizam o local da práticade ensino. O quarto capítulo "Enquadramento Operacional" subdivide-se em trêsÁreas. A Área 1, "Organização e Gestão do Ensino e da Aprendizagem", a Área2 "Participação na Escola e Envolvimento com Comunidade", e por último a Área3, "Desenvolvimento Profissional", que diz respeito aos aspetos que contribuírampara a minha formação profissional. No capítulo cinco encontra-se espelhado omeu "Estudo de Investigação". Por último, no capítulo número seis, "Conclusõese Perspetivas para o Futuro", aqui, estão explanadas as conclusões de todas asexperiências vividas ao longo do ano, assim como mencionadas algumas dasperspetivas futuras.
Subject: Ciências da educação
Educational sciences
Scientific areas: Ciências sociais::Ciências da educação
Social sciences::Educational sciences
TID identifier: 202450325
URI: https://hdl.handle.net/10216/126086
Document Type: Relatório de Estágio
Rights: openAccess
Appears in Collections:FADEUP - Relatório de Estágio

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
384186.txtRelatório de EStágio Profissional "O Lugar do Professor de EF do Sec. XXI "Estar onde os alunos estão""205.88 kBTextView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.