Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10216/125947
Author(s): Samuel Pereira Pinto
Title: Casa DeLuxe. Paradigmas do luxo arquitectonico
Issue Date: 2011-11-21
Abstract: The history of architectural styles can be looked upon based on the hitory of ceilings andlintels. This study sought to explore this angle of information in the period preceding the useof iron structures or reinforced concrete. It was decided to further reduce the scope of themasonry, leaving aside, for now, the wooden structures.The nineteenth century gave rise to an increasing need, in buildings, of upper floors withlarger free areas. This promoted some constructive solutions that we wanted to understandbetter.In the late nineteenth century, much construction was done with classical elements andprojective techniques that had not enjoyed a pre-determination of structural calculous like ithappens today. In these buildings, it was the architect who conceived the whole of thephysical form of the building, using his knowledges of geometry, proportion and architecturalhistory as the bases of his work. The architect-designer defined at the same time, structure andspatial confinement. And although mannerisms flourished, the project was based on a heritageof empirical knowledge about the stability of building, maintaining, in essence, the structuralelements in proportion with past cses of success.In this context, this work also uses some knowledge from civil engineering, that allows us tohave a different reading from the traditional architectural approach.Today we have detailed information on the stylistic evolution operated in buildings, butthere is fewer data or technical information on methods and construction systems used for thedesign and construction of roofs/ceilings and lintels of wider span.Today, some of this information resides only in a few specialized contractors and artisans,and in this context, it was fundamental the conversation held with master mason HumbertoSousa; master the archaic and pragmatic sense of the term.With the three buildings chosen as case stydies in this work, we tried to cover several typesof structures which design was not yet fully regulated by modern engineering. However, theAlfândega building, the most recent of the three, is also the one in which the typical approachof the architect would not be sufficient to determine the profile of the complex riveted iron beams.
Description: A história dos estilos arquitectónicos pode também ter uma leitura baseada na história dostectos e padieiras. Este trabalho procurou explorar esse filão de informação no período queantecedeu o uso das estruturas de ferro ou de betão armado. Decidiu-se reduzir ainda o âmbitoa estruturas de alvenaria, deixando, por ora, de fora, as estruturas de madeira.O século XIX deu lugar a uma cada vez maior necessidade de utilizar, nos edifícios, pisossobrepostos com áreas livres maiores. Esta necessidade promoveu alguns engenhosconstrutivos que pretendemos aqui compreender melhor.No final do século XIX, muita construção erudita era realizada com elementos projectuais etécnicas que não usufruíam de uma pré-determinação das acções e esforços estruturais comohoje acontece. Nos edifícios em causa, era sobretudo a figura do arquitecto que concebia atotalidade da forma física da construção, procurando sobretudo na geometria, na proporção ena história da arquitectura as bases do seu acto de projectar. O projectista-arquitecto definiano mesmo traço, estrutura e confinamento espacial. E embora florescessem os maneirismos, oprojectista baseava-se numa herança de conhecimentos empíricos sobre a estabilidade daedificação, mantendo, no essencial, os elementos estruturais proporcionais a anteriores casosde sucesso.Nesse âmbito, este trabalho procura também evidenciar alguns conhecimentos do foro daengenharia que nos permitem ter uma leitura diferente da tradicional abordagemarquitectónica.Temos informação detalhada sobre a evolução estilística operada nos edifícios, mas noentanto, é parca a informação técnica sobre os métodos e sistemas construtivos utilizadospara o projecto e a construção das coberturas/tectos e das padieiras de maior vão .Hoje, alguma dessa informação reside apenas em alguns construtores especializados e nesseâmbito, foi fundamental a conversa tida com o mestre pedreiro Humberto Sousa; mestre nosentido arcaico e mais pragmático do termo.Com a escolha das três obras analisadas neste trabalho, procurou-se abranger váriastipologias de estruturas cuja concepção não fosse ainda regulada pela engenhariacontemporânea. Contudo, o edifício da Alfândega, sendo o mais recente dos três, é tambémaquele no qual a abordagem típica do arquitecto não seria suficiente para determinar o perfildas vigas metálicas compostas por perfis rebitados.
Subject: Artes
Arts
Scientific areas: Humanidades::Artes
Humanities::Arts
URI: https://hdl.handle.net/10216/125947
Document Type: Dissertação
Rights: openAccess
Appears in Collections:FAUP - Dissertação

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
382387.pdfCasa DeLuxe. Paradigmas do luxo arquitectonico44.08 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.