Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10216/125691
Author(s): Renata Pinho Familiar
Title: O Estágio Profissional sob o olhar de uma Estudante Estagiária: desafios, receios e conquistas"
Issue Date: 2019-11-04
Abstract: This document was prepared within the scope of the school placement subject inserted in the 2nd year Cycle in Teaching Physical Education in Primary and Secondary Education of the Faculty of Sports of the University of Porto. This materializes the challenges, fears and achievements of a preservice teacher (the author), resorting to a reflective discourse that aims to elucidate the readers about the experienced path. The school placement took place in the academic year 2018/2019, in a secondary school in Vila Nova de Gaia. The preservice teacher followed, throughout the school year, a shift of the 12th grade, and had other teaching experiences in a class of elementary school. The report results from the introspection about the preservice teacher performance during her school placement, highlighting the transformations that occurred in terms of the teaching-learning process, namely in the way of planning, teaching and interacting with students. In the course of the process the author learned to make decisions before, during and after the teaching that allowed her to improve the quality of teaching provided to the students and, consequently, their learning. Also noteworthy is the research study around the concept of Active School, specifically in the dimension of Physical Education, which, in addition to other aspects, showed a gap between the discourse of Physical Education teachers and their practices. In addition, this paper discusses the decisions, difficulties and emotions experienced that contributed to the construction of a professional identity, that of Physical Education teacher.
Description: O presente documento foi elaborado no âmbito do Estágio Profissional, inserido no 2º ano do 2º ciclo em Ensino de Educação Física nos Ensinos Básico e Secundário da Faculdade de Desporto da Universidade do Porto. Este materializa os desafios, receios e conquistas de uma estudante estagiária (a autora), recorrendo a um discurso reflexivo que pretende elucidar os leitores acerca do percurso experienciado. O estágio decorreu no ano letivo 2018/2019, numa Escola Secundária em Vila Nova de Gaia. A estagiária acompanhou, ao longo de todo o ano letivo, uma turma do 12º ano de escolaridade, e teve outras experiências de ensino numa turma do 2º ciclo do ensino básico. O relato resulta da introspeção acerca da atuação da estudante estagiária no decurso do seu Estágio Profissional, sendo de destacar as transformações ocorridas em termos do processo de ensino-aprendizagem, designadamente no modo de planear, ensinar e interagir com os alunos. No decurso do processo, a autora aprendeu a tomar decisões antes, durante e após o ato de ensino que lhe permitiram melhorar a qualidade do ensino proporcionada aos alunos e, consequentemente, a sua aprendizagem. De destacar ainda o estudo de investigação em torno do conceito de Escola Ativa, especificamente na dimensão da Educação Física que, para além de outros aspetos, evidenciou um distanciamento entre o discurso dos professores de Educação Física e as suas práticas. Para além disso, o presente documento discorre acerca das decisões, dificuldades e emoções experienciadas que contribuíram para a construção de uma identidade profissional, a de professora de Educação Física.
Subject: Ciências da educação
Educational sciences
Scientific areas: Ciências sociais::Ciências da educação
Social sciences::Educational sciences
TID identifier: 202450074
URI: https://hdl.handle.net/10216/125691
Document Type: Relatório de Estágio
Rights: openAccess
Appears in Collections:FADEUP - Relatório de Estágio

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
378366.pdfO Estágio Profissional sob o olhar de uma Estudante Estagiária: desafios, receios e conquistas"2.02 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.