Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10216/125586
Author(s): Carvalho, Ângela
Title: Estratégias de aprendizagem na produção escrita em português língua adicional: proposta de materiais didáticos para níveis iniciais
Issue Date: 2018
Abstract: Since writing is a complex and recursive activity (Flower & Hayes 1981), which often intimidates learners and teachers, especially in Additional Language (AL) (Barbosa 2012; Figueiredo 2013), this activity is often left out of the classroom without emphasizing the importance of the different phases of writing. According to the literature, learners pay less attention to planning in AL (Barbosa 2012; Raimes 1983a) and present more difficulties in writing and revising due to the limited knowledge of the target language (Barbosa 2012; Vigner 2009). This fact sometimes results in interference from the mother tongue (MT) and / or other ALs, avoidance, and productions that are segmented, poorly cohesive or coherent (Barbosa 2012). The difficulties of writers in AL can also be related to cultural references from MT or other ALs (Barbosa 2012). Given the complexity of writing in AL (Barbosa 2012), the importance of explicit learning (Duarte 2003) and meta-reflection, it is considered crucial to invest in strategic learning that allows the learner to self-regulate and become a more autonomous writer. Based on the identification of the learning strategies which Portuguese AL students claim to use, specifically in the production of a written narrative (Carvalho 2013), as well as of the teaching practice with level A learners, it was considered important to design and implement didactic materials which aim to contribute to the development of the competence of production of simple texts, in line with what is recommended at this level (Council of Europe 2001).
Description: Sendo a escrita uma atividade complexa e recursiva (Flower & Hayes 1981) que, frequentemente, intimida aprendentes e ensinantes, sobretudo em Língua Adicional (LA) (Barbosa 2012; Figueiredo 2013), esta fica frequentemente remetida para fora da sala de aula, sem se enfatizar a importância das fases da escrita. De acordo com a literatura, os aprendentes prestam menos atenção à planificação em LA (Barbosa 2012; Raimes 1983a) e apresentam mais dificuldades na textualização e revisão pelo conhecimento limitado da língua-alvo (Barbosa 2012; Vigner 2009), o que resulta, por vezes, em interferência da língua materna (LM) e/ou de outras LA, evitamentos e produções segmentadas, pouco coesas ou coerentes (Barbosa 2012). As dificuldades dos escreventes em LA podem ainda relacionar-se com referências culturais provenientes da LM ou de outras LA (Barbosa 2012). Atendendo à complexidade que implica o ato de escrever em LA (Barbosa 2012), à importância que tem no desenvolvimento da competência de produção escrita a sua aprendizagem explícita (Duarte 2003) e a metarreflexão, considera-se fulcral investir numa aprendizagem estratégica que permita ao aprendente autorregular-se e tornar-se um escrevente mais autónomo. Partindo da identificação das estratégias de aprendizagem a que alunos de Português LA dizem recorrer, concretamente na produção de uma narrativa escrita (Carvalho 2013), assim como da prática docente junto de aprendentes do nível A, considerou-se importante desenhar e implementar materiais didáticos que visem contribuir para o desenvolvimento da competência de produção escrita de textos simples, em consonância com o recomendado para este nível (Conselho da Europa 2001).
URI: https://hdl.handle.net/10216/125586
Source: II Simpósio Internacional sobre 0 Ensino de Português como Língua Adicional (SINEPLA)
Document Type: Artigo em Livro de Atas de Conferência Internacional
Rights: openAccess
Appears in Collections:FLUP - Artigo em Livro de Atas de Conferência Internacional

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
377169.pdf2.38 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.