Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10216/125574
Author(s): Tomé, Simone Auf des Maur
Carvalho, Ângela
Title: Instruções orais na aula de Língua Estrangeira/Adicional: um estudo interdidático na formação inicial de professores
Issue Date: 2018
Abstract: This exploratory study focuses on the discourse of the teacher in the ForeignLanguage/Additional Language classroom (FL/AL). Concerning this aspect Eikenbusch (2013)presupposes three perspectives of the teacher's discourse: as a mirror of his personality; as a socialactivity; as a tool in the classroom. Taking these perspectives as a background, we will give priority tothe analysis of the oral instructions given by teachers in a FL/AL classroom, in our case of Portugueseand German. Therefore, the present study aims to: (i) analyze oral instructions given by teachers ininitial formation regarding their clarity and efficacy and (ii) consider pedagogical-didactic measuresand develop instruments for their optimization. It became evident that in-depth reflection andawareness of how to give clear and effective instructions should be an integral part of FL/AL teachertraining.
Description: Este estudo, de caráter exploratório, tem como foco o discurso do professor em sala de aulade Língua Estrangeira/Adicional (LE/LA). No que concerne a este aspeto Eikenbusch (2013) pressupõetrês perspetivas do discurso do professor: como espelho da sua personalidade; como uma atividadesocial; como uma ferramenta em sala de aula. Neste texto, dar-se-á primazia à análise das instruçõesorais dadas por professores em sala de aula de uma LE/LA, no nosso caso do Português e do Alemão.Por conseguinte, o presente estudo tem como objetivos: (i) analisar instruções orais que dãoprofessores em formação inicial, quanto à sua clareza e eficácia, e (ii) equacionar medidas edesenvolver instrumentos de intervenção pedagógico-didática para a sua otimização. Ficou evidenteque a reflexão aprofundada e a consciencialização sobre a forma de dar instruções claras e eficazesdevem ser parte integrante da formação (inicial) de professores de LE/LA.
URI: https://hdl.handle.net/10216/125574
Source: II Simpósio Internacional sobre 0 Ensino de Português como Língua Adicional (SINEPLA)
Document Type: Artigo em Livro de Atas de Conferência Internacional
Rights: openAccess
Appears in Collections:FLUP - Artigo em Livro de Atas de Conferência Internacional

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
377170.pdf140.27 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.