Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10216/125553
Author(s): Antonio Miguel da Costa Pereira Azevedo Vitorino
Title: Relatório de Estágio Profissional "O Processo de formação de um Professor: A procura pelo desenvolvimento constante"
Issue Date: 2019-12-11
Abstract: The practicum training is a significant stage on the professional development process of pre-service teachers. It takes place during the 2nd year of the Master degree of Teacher Physical Education Program, at the Faculty of Sport in University of Porto. This enables the pre-service teacher to experience the genuine context of teaching and at the same time, it seeks that it uses the knowledge acquired to date, applying it to the practical occurrences (Batista & Queirós, 2013). Therefore, this practicum report refers the experiences witnessed during the practicum, reflecting about them, as well about the knowledge and the professional development that derived from this phase. This same report consists in five major chapters, where the first one "Introduction", explains the objectives of the practicum training and the document itself. The second one, "Personal Background", states the life course, the influences for the career choice and the initial expectations towards the practicum training, of the pre-service teacher. The next chapter is the "Institutional Framework", which focus on the relevance of the school on the education of individuals and on the context where the practice of the pre-service teacher occurred. The fourth and longest chapter is the "Operational Framework", which includes 3 distinctive areas of the pre-service teacher practice. In the 3rd area the emphasis goes to the research study, regarding the expertise in teaching physical education from constructivist perspectives. Lastly, the final chapter "Conclusions and Future Perspectives" reflects on the whole process of the practicum training and the insights provided by the experience.
Description: O Estágio Profissional assume-se como uma etapa marcante no processo de formação profissional dos estudantes estagiários. Inserindo-se no plano de estudos do 2º ano do Mestrado em ensino da educação física nos ensinos básico e secundário, da Faculdade de Desporto da Universidade do Porto. Este permite ao estudante estagiário ter um primeiro confronto com o contexto real de ensino, mas também pretende que este recorra aos conhecimentos adquiridos na formação inicial, aplicando-os às situações da prática (Batista & Queirós, 2013). Desta forma, este relatório de estágio objetiva referir as experiências vivenciadas no contexto de estágio, refletindo acerca das mesmas, das aprendizagens ocorridas e do processo de desenvolvimento profissional. Este relatório estrutura-se em cinco capítulos principais, iniciando com a "Introdução" ao explicar os objetivos do estágio profissional e do documento. Seguindo-se o "Enquadramento Pessoal", reportando o percurso de vida, as influências para a escolha profissional e as expetativas iniciais do estudante estagiário. O "Enquadramento Institucional" é o capítulo seguinte, onde se refere a importância da escola na formação de indivíduos e as condições da escola cooperante. O "Enquadramento Operacional" é o quarto e maior capítulo, englobando 3 áreas distintas da atuação do estudante estagiário no estágio profissional. Destacando-se ainda o estudo de investigação-ação inserido na área 3, acerca da competência para o ensino da educação física a partir de perspetivas construtivistas. Por fim, o último capítulo das "Conclusões e Perspetivas Futuras" efetua uma retrospetiva e reflexão acerca de todo o EP e das principais aprendizagens retiradas do mesmo.
Subject: Ciências da educação
Educational sciences
Scientific areas: Ciências sociais::Ciências da educação
Social sciences::Educational sciences
TID identifier: 202444007
URI: https://hdl.handle.net/10216/125553
Document Type: Relatório de Estágio
Rights: openAccess
Appears in Collections:FADEUP - Relatório de Estágio

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
376769.pdfRelatório de Estágio Profissional "O Processo de formação de um Professor: A procura pelo desenvolvimento constante"2.46 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.