Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10216/124887
Author(s): Inês Soares Rodrigues dos Santos
Title: Relatório de Estágio Profissional "O percurso para a docência de uma Estudante-Estagiária: do sonho à realidade"
Issue Date: 2019-11-25
Abstract: In the context of teacher education, the school placement is crucial because it provides the opportunity to experience the teacher occupation. The present document witnesses the path of a preservice teacher (the author) and takes place in a school in Vila Nova de Gaia, in a group composed by three preservice teachers, an University supervisor and a cooperating teacher of the school. Throughout the document will be presented strategies applied and the difficulties felt in the pedagogical practice. It will also be presented the relationships developed in the school environment and the involvement in the school activities. All decisions taken were focused on the students' teaching-learning process and preservice teacher professional growth in teaching functions. This document also includes a study on a theme that emerged at the beginning of the school year - the Active School concept - focused on the characterization of the cooperative school's physical spaces and potential improvement strategies to increase the physical activity levels of students. The writing of this document represented a fundamental mark in the reflexive road of the preservice teacher, because it enabled her to enrich herself both in professional and personal level.
Description: No contexto da formação inicial de professores, o estágio profissional assume-se como um elemento central dado que proporciona a oportunidade de vivenciar a profissão docente. Este documento, designado de relatório de estágio profissional, testemunha o percurso de uma estudante estagiária (a autora). O estágio decorreu numa escola de Vila Nova de Gaia, num núcleo composto por três estudantes estagiárias, uma professora orientadora da faculdade e um professor cooperante da escola. Ao longo deste relatório serão apresentadas as estratégias e as dificuldades sentidas na prática pedagógica, assim como as relações desenvolvidas no ambiente escolar e o envolvimento nas atividades da escola. Todas as decisões realizadas tiveram como foco o processo de ensino-aprendizagem dos alunos e o crescimento profissional da estagiária, nas funções docente. O relatório inclui ainda um estudo sobre um tema que emergiu no início do ano letivo - o conceito de Escola Ativa - centrado na caraterização dos espaços físicos da escola cooperante e nas potenciais estratégias de melhoria, de modo a aumentar os níveis de atividade física dos alunos. A elaboração deste documento representou um marco fundamental no percurso reflexivo da estagiária, pois permitiu uma retrospetiva da realidade vivenciada, possibilitando o seu enriquecimento a nível profissional e pessoal.
Subject: Ciências da educação
Educational sciences
Scientific areas: Ciências sociais::Ciências da educação
Social sciences::Educational sciences
TID identifier: 202444597
URI: https://hdl.handle.net/10216/124887
Document Type: Relatório de Estágio
Rights: openAccess
Appears in Collections:FADEUP - Relatório de Estágio

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
371226.pdfRelatório de Estágio Profissional "O percurso para a docência de uma Estudante-Estagiária: do sonho à realidade"2.55 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.