Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10216/124630
Author(s): Mariana Helena Godinho da Silva
Title: Em Ruína: O território da Estrada da Circunvalação do Porto como última "muralha" da cidade
Issue Date: 2019-11-08
Abstract: The objective of this dissertation is to contribute for a reflection about the space ofruins and what they represent nowadays, in the "city" and the territory. We look toposition this study in the disciplanary realm of Architecture, by moving away froma more contemplative/turistic view of ruins. In this case, the theme of "ruins" associatedto the territory, is reflected in permanent and invisible elements, that togetherwith the main urban tissue make the current urban reality. This are the elements "inruins", that did not appear from acts of conservation or "mummification", but in factresulted from urban transformations that came from our own intervention (or lack of)over the territory. Which leads us to question the ways urban planning is practicedand how it can have contributed for the stagnation of determine parts of the territory.This way, what lesson, about the present, can we take from the association of ruinsand territory?Considering the big changes suffered by the city of Porto in the last centuries, interme of density and urban sprawl, we find in Estrada da Circunvalação (ring road)of Porto, an old tax and administrative barrier in which the is a materialization of thetheme of obsolescence in the context of the outskirts of town. The association of thetheme of ruins to this reality allows us to approach the different processes of urbansprawl and the impact of this infra-estructure may have had in the stagnation of thesame territory nowadays. Therefore, as a starting point of this study, we considerEstrada da Circunvalação as more than its infra-estructural function in the traffic,as it also is the "last city wall" of Porto. This border feature allows us to explore thecurrent urban situation, which is made out of a series of conflicts and dualities, likecenter/suburbs, territory/landscape or frontier/sprawl, putting the theme of "ruins" atthe servica of a better comprehension of the big problems featured by the present city.Are we in front of a pathological permanence, that prolonged an urban numbness? Oris it the inevitability of the process of an unplanned urban sprawl?Finaly, with this dissertation we intend to question the meaning of ruptures and "permanences"in the urban context, constructing a reflection about what this interruptionin time represents and what is its function and symbolism and moreover its relationshipwith society and the urban situation.
Description: Esta dissertação tem como objectivo contribuir para a reflexão sobre qual o espaço dae o que representa a ruína na contemporaneidade, na "cidade" e no seu território. Procura-se, portanto, posicionar este estudo a partir do campo disciplinar da Arquitectura,afastando-o da perspectiva mais contemplativa/turística do arruinado. Nesse sentido,a temática da ruína associada ao território, vê-se reflectida nas permanências einvisibilidades, que juntamente com o tecido urbano compõem as realidades urbanasactuais. Esses são, portanto, os elementos "em ruína", que não resultaram de actos deconservação/mumificação, mas sim de transformações urbanas cadentes resultantesda nossa própria intervenção (ou falta de) sobre o território. O que nos leva a questionara forma como as práticas de ordenamento do território podem ter contribuído paraa estagnação de partes do território? E assim, que lição sobre a contemporaneidadepodemos retirar da associação do tema da ruína ao território?Tendo em conta as grandes transformações sofridas pela cidade do Porto nos últimosséculos, em termos de densidade e expansão, encontramos na Estrada da Circunvalação,como antiga barreira fiscal e administrativa, a materialização da temática daobsolescência num contexto periférico de transição. A associação do tema da ruínaa esta realidade do território portuense permite abordar os diferentes ritmos doseu processo de urbanização periférico e o impacto que esta infra-estrutura possa tertido sobre a aparente estagnação do mesmo na actualidade. Portanto, como ponto departida deste estudo, considera-se que o papel da Estrada da Circunvalação no territóriose estende além da sua função infra-estrutural rodoviária, ao impor-se como a"última muralha" da cidade do Porto. Esta sua característica limítrofe permite-nos,ainda, explorar uma situação urbana marcada por uma série de conflitos e dualidades,como centro/periferia, território/paisagem ou fronteira/expansão, colocando assim otema da ruína ao serviço da compreensão das grandes problemáticas da "cidade"na contemporaneidade. Estaremos, então, perante uma permanência, que prolongouuma situação de adormecimento urbano? Ou serão estes inevitáveis resultados de umprocesso de expansão errático?Finalmente, com esta dissertação pretende-se, a partir dos territórios da ruína, questionaro sentido das rupturas e permanências no território da cidade, produzindo assimuma reflexão sobre o que essa "interrupção" no tempo representa e qual a suafunção e simbolismo, assim como a sua relação na sociedade e na urbanidade.
Subject: Artes
Arts
Scientific areas: Humanidades::Artes
Humanities::Arts
URI: https://hdl.handle.net/10216/124630
Document Type: Dissertação
Rights: openAccess
Appears in Collections:FAUP - Dissertação

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