Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10216/124411
Author(s): Padua, Mariana Cantisani
Jorente, Maria José Vicentini
Semedo, Alice
Title: Design da Informação e ações comunicacionais em websites de museus
Issue Date: 2019-11
Abstract: Technological possibilities create potential for cultural organizations, including museums, our proposal withthe presentation of the methodology of Design Science Research, meets the solutions presented by thecurrent Information and Communication Technologies. The general objective was to outline the specificfeatures and characteristics of Information Design for the creation, production and maintenance of theimage of the museum object in the context of digital museum environments. The solutions found allow newcontributions to museological institutions, both to optimize the management processes, to make themmore efficient and agile, and to communicate the knowledge produced by the objects contained in thecollections and exhibitions in order to generate meaningful and enveloping experiences, both in physicaland digital environments. The issues and problems that arise in this scenario involve human, technical,technological and financial resources. In addition to technological issues, a communication strategy withthe public should achieve three basic objectives: to provide the public with a broad knowledge of theinstitution and the services it offers; motivate public participation in the activities it promotes and foster theuse of services; and strengthen and consolidate museum-public relations. Starting from this dialogicconception, it becomes essential to develop a flexible communication model, but challenges are imposed.In an ideal scenario it is necessary for an inter., multi., and/or transdisciplinary team to concretize theprocess, and develop an ideal and contextualized work methodology (Design System) together withprofessionals, technicians, monitors and visitors for the development of activities, to be proposed for thecommunication actions in the museological institutions
Description: As possibilidades tecnológicas criam potencialidades para as organizações culturais, incluindo os museus,nossa proposta com a apresentação da metodologia do Design Science Research, vem ao encontro comas soluções apresentadas pelas atuais Tecnologias da Informação e Comunicação. O objetivo geral foidelinear os recursos e características específicas do Design da Informação para a criação, produção emanutenção da imagem do objeto museal no contexto dos ambientes digitais de museus. As soluçõesencontradas possibilitam novos aportes para as instituições museológicas, tanto para otimizar osprocessos de gestão, tornando-os mais eficientes e ágeis, quanto para comunicar o conhecimentoproduzido pelos objetos contidos nas coleções e exposições de forma a gerar experiências envolventes esignificativas, tanto nos ambientes físicos quanto nos digitais. As questões e problemas que surgem nessecenário envolvem recursos humanos, técnicos, tecnológicos e financeiros. Além das questõestecnológicas, uma estratégia de comunicação com o público deve alcançar três objetivos básicos: facilitarao público um conhecimento amplo da instituição e dos serviços que oferece; motivar a participação dopúblico nas atividades que promove e fomentar o uso dos serviços; e fortalecer e consolidar as relaçõesmuseu-público. Partindo dessa concepção dialógica, torna-se imprescindível desenvolver um modelo decomunicação flexível, porém impõem-se desafios. Em um cenário ideal é necessário que uma equipeinter, multi, e/ou transdisciplinar concretize o processo, e desenvolva uma metodologia de trabalho ideal econtextualizada (Design System) em conjunto com profissionais, técnicos, monitores e visitantes para odesenvolvimento de atividades, a serem propostas para as ações comunicacionais nas instituiçõesmuseológicas.
URI: https://hdl.handle.net/10216/124411
Source: Anais do 9º CIDI - Congresso Internacional de Design da Informação, edição 2019 e do 9º CONGIC - Congresso Nacional de Iniciação Científica em Design da Informação
Document Type: Artigo em Livro de Atas de Conferência Internacional
Rights: openAccess
Appears in Collections:FLUP - Artigo em Livro de Atas de Conferência Internacional

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
368271.pdf599.42 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.