Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10216/124326
Author(s): Allana Freitas da Rosa
Title: Relatório de Estágio Profissional "As descobertas do estágio Profissional em Portugal: Perspetiva de uma estudante estagiária brasileira"  
Issue Date: 2019-10-29
Abstract: In this report are presented some of the discoveries and experiences lived by aBrazilian intern student during the professional internship at the master's inTeaching of Physical Education in Primary and Secondary Education, held at theFaculty of Sports of the University of Porto (FADEUP). After completing a teachertraining course in Brazil and the first year of the master's degree, this professionalinternship was another opportunity for the intern student to become a teacher ina different context, continuing to build her professional identity. The professionalinternship was held at the Filipa de Vilhena Secondary School (ESFV), with an11th grade class, during one school year, but the intern student also had theopportunity to teach in the first and second cycle of elementary school, in twoother schools during an academic period, always with the guidance of a FADEUPguiding professor and a cooperating teacher of ESFV. This report has beenorganized into five chapters successively. Chapter 1 - "Introduction" presents thecontext and purpose of this document. Chapter 2 - "Personal background"describes the characteristics of the intern student, as well as her expectationsand understanding of the professional internship. Chapter 3 - "Institutionalframework" discusses the context in which the professional internship was held,taking into account the concept of school and the legislation. Chapter 4 -"Professional internship framework" is the most comprehensive chapter, coveringthree major areas of professional internship intervention, Area 1 - Organizationand management of teaching and learning, Area 2 - School participation andcommunity relations, and Area 3 - Professional development. In this last area isinserted the research study named "The influence of the cooperative learning onthe motivation of students for practice dance on physical education classes".Finally, chapter 5 - "Final considerations and future prospects" concludes thisreport with some of the some of the challenges and findings.
Description: No presente relatório estão algumas das descobertas e experiências vivenciadaspor uma estudante estagiária brasileira durante o estágio profissional noMestrado em Ensino de Educação Física nos Ensinos Básico e Secundário,realizado na Faculdade de Desporto da Universidade do Porto (FADEUP). Apósfinalizar um curso de formação de professores no Brasil e o primeiro ano domestrado, a realização deste estágio profissional foi mais uma oportunidade quea estudante estagiária teve em formar-se como professora, num contextodiferente, continuando a construção da sua identidade profissional. O estágioprofissional foi realizado na Escola Secundária Filipa de Vilhena (ESFV) comuma turma de 11º ano, durante um ano letivo, mas a estudante estagiáriatambém teve a oportunidade de lecionar no primeiro e segundo ciclo do ensinobásico noutras duas escolas, durante um período letivo, sempre com oacompanhamento e a orientação de um Professor Orientador da FADEUP e umProfessor Cooperante da ESFV. Este relatório foi organizado em cinco capítulos,sucessivamente: capítulo 1 - "Introdução" apresenta a contextualização e opropósito deste documento; capítulo 2 - "Enquadramento Pessoal" descreve ascaracterísticas da estudante estagiária, tal como suas expectativas eentendimento do estágio profissional; capítulo 3 - "Enquadramento Institucional"discorre acerca do contexto onde foi realizado o estágio profissional, tendo emconsideração o conceito de escola e a legislação; capítulo 4 - " Enquadramentodo Estágio Profissional" é o mais abrangente de todos, que engloba as 3 grandesáreas de intervenção do EP, a Área 1 - Organização e gestão do ensino e daaprendizagem, a Área 2 - Participação na escola e relações com a comunidadee a Área 3 - Desenvolvimento Profissional. Nesta última área está inserido oestudo de investigação nomeado "A influência do Modelo de AprendizagemCooperativa na motivação dos alunos para a prática da dança nas aulas deEducação Física". Por último, o Capítulo 5 - "Considerações finais e perspetivaspara o futuro" finaliza este relatório com alguns dos desafios e descobertasencontradas.
Subject: Ciências da educação
Educational sciences
Scientific areas: Ciências sociais::Ciências da educação
Social sciences::Educational sciences
URI: https://hdl.handle.net/10216/124326
Document Type: Relatório de Estágio
Rights: openAccess
Appears in Collections:FADEUP - Relatório de Estágio

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
367907.pdfRelatório de Estágio Profissional "As descobertas do estágio Profissional em Portugal: Perspetiva de uma estudante estagiária brasileira"   "12.86 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.