Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10216/124060
Author(s): Silva, José Pedro
Estanque, Elísio
Mineiro, João
Sebastião, João
Lopes, João Teixeira
Title: Antiguidade e poder simbólico na praxe académica
Issue Date: 2019
Abstract: Seniority and symbolic power in student hazing. In thecontext of Portuguese higher education, hazing consists of aset of initiation rituals in which a vast number of students participate in. It involves the exertion of power by senior studentsover newcomers, in an asymmetric logic that imposes a seniority-based hierarchy. This article analyzes the manifestations,origins, and mechanisms of legitimation of this power. Suchpower emanates from the oldness of seniority of students asmembers of an established group, capable of enforcing normsand boundaries, and reinforces itself through a ritual and symbolic dimension that legitimizes and naturalizes it, thus concealing it as a form of power
Description: A praxe académica consiste num conjunto de rituais iniciáticosque abrange um largo número de estudantes do ensino superior português. Dela faz parte o exercício de poder assimétricodos alunos mais antigos sobre os recém-chegados, uma lógicaassimétrica que impõe uma hierarquia fundada na antiguidade. Este artigo analisa as manifestações, a origem e os mecanismos de legitimação e reprodução deste poder. Ele resulta daantiguidade dos estudantes mais velhos enquanto elementos deum grupo estabelecido, capaz de impor normas e barreiras, ereforça-se através de uma dimensão ritual e simbólica que olegitima e naturaliza, ocultando-o enquanto forma de poder
Subject: Ciências Sociais
Social sciences
URI: https://hdl.handle.net/10216/124060
Document Type: Artigo em Revista Científica Nacional
Rights: openAccess
Appears in Collections:FLUP - Artigo em Revista Científica Nacional

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
366306.pdf290.66 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.