Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10216/123766
Author(s): Manuel Jorge Moreira de Carvalho
Title: Da Casa do jardineiro . Encontro(s) no anónimo
Issue Date: 2019-11-04
Abstract: Taking, as a challenge, the words of the architect Álvaro Siza that architecture is "Art, or is not Architecture [and understanding it] not as a matrix [but] provocation, and therefore the vocation to distort, to transform. Desire, slowness, destruction, detachment, construction", this dissertation seeks to find and clarify an idea of architecture of its own alongside the reading of the work of Álvaro Siza. An idea of architecture available for the encounters that take place in its experience, in the evasion of theory as a prescriptive and immutable orientation. An availability that happens in the anonymous, between circumstances and the silence that can arise from them. An idea of architecture which is related to the process of designing, in what is its disciplinary circumstance, in friction with an artistic practice of drawing that informs it, in an attempt to stabilize a learning process so that it can inform our (project for a) project-of-architecture - our house. Therefore, this work is organized in four moments: (1) exhibition and reflection on the experience of designing that was possible for us to dynamize until the writing of this dissertation, motivated by the interest in revisiting the "casa do jardineiro", an academic exercise, seeking to discern a method of approach to the circumstances of his designing; (2) presentation of the notes and consequent readings, exposing the process of approach to the reading of Álvaro Siza works; (3) a series of encounters, texts and drawings that seek to focus our reading of an idea of architecture with Álvaro Siza (4) a synthesis of the house that, as a result of the various encounters, seeks to bring together and point out circumstances of its liberation, so that we may continue to build it.
Description: Tomando como desafio as palavras do arquitecto Álvaro Siza, quando refere que a arquitectura é "Arte, ou não é Arquitectura [entendendo-a] não como matriz. (...) [mas sim enquanto] provocação, logo vocação de distorcer, de transformar. Desejo, lentidão, destruição, desprendimento, construção", a presente dissertação procura construir uma ideia de arquitectura com a leitura da obra de Álvaro Siza. Uma ideia de arquitectura disponível para os encontros que ocorrem na sua experiência, na fuga à teoria prescritiva e imutável; disponibilidade no anónimo, entre circunstâncias e o silêncio que destas pode surgir. Uma ideia de arquitectura que se prende com o processo de projectar, no que dele é circunstância disciplinar, em atrito com a prática artística do desenho que o alimenta, na procura de estabilizar numa aprendizagem para que esta possa informar o nosso projecto; projecto para um projecto-de-arquitectura - a nossa casa. Nesse sentido, o trabalho organiza-se em quatro momentos: (1) exposição e reflexão sobre a experiência de projecto que nos foi sendo possível dinamizar até à escrita desta dissertação, motivada pelo interesse em revisitar a Casa do jardineiro, exercício de projecto de teor académico, procurando discernir um método a partir da aproximação às circunstâncias do seu desenho; (2) apresentação das notas e leituras que se fizeram, expondo o processo que se dinamizou com a leitura da obra de Álvaro Siza; (3) uma série de encontros, textos e desenhos, que procuram focar a nossa leitura de uma ideia de arquitectura a partir de Álvaro Siza (4) uma síntese da casa que, em resultado dos vários encontros, procura reunir e apontar circunstâncias de libertação da mesma, para que a continuemos a construir.
Subject: Artes
Arts
Scientific areas: Humanidades::Artes
Humanities::Arts
TID identifier: 202378047
URI: https://hdl.handle.net/10216/123766
Document Type: Dissertação
Rights: openAccess
Appears in Collections:FAUP - Dissertação

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
364907.pdfDa Casa do jardineiro . Encontro(s) no anónimo14.53 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.