Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10216/123267
Author(s): Luiza Senra Pereira
Title: Realidade Virtual e Comunicação de Ciência: Uma Abordagem Baseada no Jogo Transformativo
Issue Date: 2019-10-09
Abstract: Virtual Reality (VR) is considered the great promise of technological innovation and has been applied in several areas, the main one being entertainment. However, there is a potential use in the area of education, with a gap in its application in the context of science communication. This study aims to analyze how virtual reality, supported by an approach based on transformational play, can contribute to the communication of science. The research is based on the case study of the I Sea Project, an immersive virtual reality experience on deep sea ecosystems for the lay public. The methodology for this investigation consists on the monitoring, observation and analysis of the project, based on the ANT theoretical framework (Actor Network Theory). To this end, the instruments used were the recording and analysis of the meetings and documentation of the project, as well as semi-structured interviews to understand the relationships between VR technologies, transformational play and deep sea communication. Thus, this study has special relevance to the areas of multimedia and communication science, as it opens the way to a better understanding of the role of transformational play in the development of an experience in VR in the process of transmitting information of scientific content.
Description: A Realidade Virtual é tida como a grande promessa da inovação tecnológica e vem sendo aplicada em diversas áreas, sendo a principal a do entretenimento. No entanto, nota-se um potencial de utilização na área da educação, havendo uma lacuna no que diz respeito à sua aplicação no contexto da comunicação da ciência. Este estudo pretende analisar de que maneira a realidade virtual, apoiada por uma abordagem baseada no jogo transformativo, pode contribuir para a comunicação da ciência. A investigação assenta no estudo de caso do Projeto I Sea, uma experiência imersiva, em Realidade Virtual, sobre os ecossistemas do mar profundo para o público leigo. A metodologia para esta investigação consiste no acompanhamento, observação e análise do projeto tendo como base a grelha teórica da ANT (Actor Network Theory). Para tal, os instrumentos utilizados foram o registro e análise das reuniões e documentações do projeto, bem como entrevistas semiestruturadas para compreender as relações entre as tecnologias da RV, jogo transformativo e comunicação do mar profundo. Dessa forma, este estudo tem especial relevância para as áreas da multimédia e comunicação da ciência, pois abre caminho para melhor compreensão do papel do jogo transformativo na construção de uma experiência em RV no processo de transmissão de informação de conteúdos científicos.
Subject: Outras ciências da engenharia e tecnologias
Other engineering and technologies
Scientific areas: Ciências da engenharia e tecnologias::Outras ciências da engenharia e tecnologias
Engineering and technology::Other engineering and technologies
TID identifier: 202394891
URI: https://hdl.handle.net/10216/123267
Document Type: Dissertação
Rights: restrictedAccess
Appears in Collections:FEUP - Dissertação

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