Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10216/123205
Author(s): Eduarda Salgado Oliveira
Title: Relatório de Estágio Profissional "À descoberta de uma nova realidade: Relato de uma estudante estagiária em busca da sua identidade profissional para construir uma educação de excelência"
Issue Date: 2019-10-10
Abstract: Supervised teaching, which takes place in the 2nd year of the Master of Teaching and Teacher Education Program in Physical Education, at the Faculty of Sport, University of Porto, represents the last step of all academic university learning, where, for the first time, the student faces the educational reality. Here all knowledge learned during the several years, both at University and at the club as coach and athlete, are going to be tested. These knowledges are going to be more meaningful when they become into practice. This training report is the mirror of all what was done during this school year, where I try to portray in a truthful way the developing process of a trainee student to become a teacher of Physical Education. This report is organized in five chapters: (1) the "Introduction", where the purpose and objective of this document is described; (2) the "Personal Dimension", where some of my life history and experiences which influenced me to choose this area of study are shown, my first expectancies and perception about the training; (3) the "Framework of Professional Practice", where the school and Physical Education are portrayed these days, referring to the teacher's and Physical Education teacher's role, the Professional Training is described, both legally and institutionally, and finally an analysis of the context where my professional training took place; (4) the "Fulfilment of Professional Practice" includes 3 areas, namely the "Organization and Management of the Teaching and Learning" (area 1), "Participation in School and Relationship with the Community" (area 2) and "Professional Development" (area 3). Area 3 is about the study of the research about "The implementation of Cooperative Learning and Digital Technologies in Physical Education lessons: the impact in Relatedness, Students' Perception of the Competence and Autonomy in a unit of Body Expression and Aerobic". Finally, (5) in the "Conclusions and Future Perspectives" a reflection on this experience is held and future perspectives are presented.
Description: A prática de ensino supervisionada, inserida no plano de estudos do 2º ano do Mestrado em Ensino de Educação Física nos Ensinos Básico e Secundário da Faculdade de Desporto da Universidade do Porto, representa o culminar de toda a formação académica universitária, onde, pela primeira vez, o estudante é confrontado com a realidade escolar. É neste confronto que todos os conhecimentos adquiridos ao longo dos anos, quer na Faculdade quer no clube enquanto treinadora e atleta, vão ser postos à prova. Estes conhecimentos vão ganhar sentido quando colocados em prática. O relatório de estágio é o espelho do trajeto percorrido ao longo do ano letivo, procurando descrever de forma fidedigna o processo de evolução de uma estudante-estagiária para professora de Educação Física. Este documento encontra-se organizado em cinco capítulos: (1) a "Introdução", onde é enunciado o propósito e o objetivo deste documento; (2) a "Dimensão Pessoal", onde é revelado um pouco sobre a minha história de vida e as vivências que me influenciaram a enveredar por esta área, as expectativas iniciais e o entendimento sobre o estágio; (3) o "Enquadramento da Prática Profissional", onde é enquadrada a escola e a Educação Física na atualidade, mencionado o papel do professor e do professor de Educação Física, retratado o Estágio Profissional a nível legal e institucional, e ainda realizada uma análise do contexto onde decorreu o meu Estágio Profissional; (4) a "Realização da Prática Profissional", abrange 3 áreas, nomeadamente a "Organização e Gestão do Ensino e Aprendizagem" (área 1), a "Participação na Escola e Relação com a Comunidade" (área 2) e o "Desenvolvimento Profissional" (área 3). Na área 3 está inserido o estudo de investigação sobre "A implementação da Aprendizagem Cooperativa e das Novas Tecnologias nas aulas de Educação Física: Efeito nas Relações Sociais, Perceção de Competência e Autonomia dos Alunos numa Unidade Didática de Expressão Corporal e Aeróbica". Finalmente nas (5) "Conclusões e Perspetivas Futuras", é realizada uma reflexão acerca desta experiência e ainda são apresentadas as perspetivas para o futuro.
Subject: Ciências da educação
Educational sciences
Scientific areas: Ciências sociais::Ciências da educação
Social sciences::Educational sciences
TID identifier: 202444511
URI: https://hdl.handle.net/10216/123205
Document Type: Relatório de Estágio
Rights: openAccess
Appears in Collections:FADEUP - Relatório de Estágio

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
361429.pdfRelatório de Estágio Profissional "à descoberta de uma nova realidade: Relato de uma estudante estagiária em busca da sua indentidade profissional para construir uma educação de excelência"3 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.