Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10216/122986
Author(s): Ingrett da Silva Campos
Title: E-Learning na Formação Profissional: Um estudo exploratório sobre a utilização de um objeto de aprendizagem nas clínicas da rede Dr. Well's
Issue Date: 2019-07-19
Abstract: The present study contemplated the analysis of employee perception Dr. Well's clinics on learning through a learning objects in the e-learning mode.Learning objects are digital materials (such as slide show or a video), which act as a facilitator of the teaching-learning process. These objects should explicit their pedagogical objectives and be structured in a way that it is possible to re-use it in other activities to which they were developed.For this study, questionnaires adapted from the Scale of Learning Object Assessment for Students (LOES-S). LOES-S, was developed following ten years of studies that resulted in three constructs for the evaluation of an object of learning: learning, quality and involvement. In addition to the questionnaires, a face-to-face interview with a focus group, with the objective of clarifying important points in the perception of learning by the trainees.The questionnaires were answered by 35 employees and the group focal area was attended by 11 individuals.From the analysis of the questionnaires, the idea was that learning with the use of the object occurs dynamically and effectively and many of the demonstrated motivation in using it. In the analysis of interview, it was possible to perceive some resistance to the e-learning and a view of the learning object as a learning material support and consultation.The feedback gathered also allowed to establish a set of purposes that will enable the improvement of learning objects developed countries.
Description: O presente trabalho contemplou a análise da perceção de colaboradores das clínicas Dr. Well's sobre a aprendizagem por meio de objetos de aprendizagem na modalidade e-learning.Os objetos de aprendizagem são materiais digitais (como uma apresentação de slides ou um vídeo), que funcionam como um elemento facilitador do processo de ensino-aprendizagem. Estes objetos devem explicitar os seus objetivos pedagógicos e serem estruturados de forma que seja possível a sua reutilização noutras atividades para além daquela para a qual foram desenvolvidos.Para este estudo, foram elaborados questionários adaptados da Escala de Avaliação de Objeto de Aprendizagem para Estudantes (LOES-S). LOES-S, foi desenvolvido no seguimento de dez anos de estudos que resultaram em três construtos para a avaliação de um objeto de aprendizagem: a aprendizagem, qualidade e envolvimento. Para além dos questionários, foi realizada uma entrevista presencial com um grupo focal, com o objetivo de clarificar pontos importantes na perceção da aprendizagem pelos formandos.Os questionários foram respondidos por 35 colaboradores e o grupo focal contou com a participação de 11 indivíduos.Da análise dos questionários colheu-se a ideia de que a aprendizagem com o uso do objeto ocorre de forma dinâmica e eficaz e muitos dos participantes demonstraram motivação ao utiliza-lo. Já na análise da entrevista, foi possível perceber alguma resistência à modalidade e-learning e uma visão do objeto de aprendizagem como um material de apoio e consulta.O feedback recolhido permitiu igualmente estabelecer um conjunto de propósitos que possibilitará a melhoria dos objetos de aprendizagem desenvolvidos.
Subject: Outras ciências da engenharia e tecnologias
Other engineering and technologies
Scientific areas: Ciências da engenharia e tecnologias::Outras ciências da engenharia e tecnologias
Engineering and technology::Other engineering and technologies
TID identifier: 202392872
URI: https://hdl.handle.net/10216/122986
Document Type: Dissertação
Rights: embargoedAccess
Embargo End Date: 2022-07-18
Appears in Collections:FEUP - Dissertação

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
359587.pdf
  Restricted Access
E- learning na Formação Profissional: Um estudo exploratório sobre a utilização de um objeto de aprendizagem nas clínicas da rede Dr. Wells2.12 MBAdobe PDF    Request a copy from the Author(s)


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.