Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10216/122579
Author(s): Correia, Luís Grosso
Pinheiro, Bruno
Title: e-learning: perspectiva histórica de um processo em curso
Issue Date: 2012
Abstract: This article aims to sketch a diachronic analysis of a centenary process that must not be reduced to its micro-computerized version: the e-learning. If its historical process was started by the emissions supported by radio-broadcasters, was reinforced during World War II due to the use of educational films applied to the Army training and was affirmed by the mass use of multimedia micro-computers connected to telematic networks in the late twentieth century, then it is relevant to know the evolution of the theoretical, technological and pedagogical means used in the e-learning process. This historical approach intends also to understand the role played by the the nature, mission and methods of the distance education and educational technology in the shaping process of the e-learning's educational rationale
Description: O presente artigo visa traçar uma análise diacrónica de um processo já centenário e indevidamente reduzido à sua expressão computorizada: a aprendizagem electrónica ou, em alternativa, do processo de ensino-aprendizagem apoiado por equipamentos, recursos e conteúdos de base electrónica. Iniciado com as emissões educativas apoiadas por tecnologias de radiodifusão, reforçado durante a II Guerra Mundial com a massificação do cinema educativo aplicado à formação do Exército e afirmando-se após a informatização da sociedade e a sua ligação através de redes telemáticas no final do século XX, o e-learning comporta uma dimensão histórica que urge analisar, nos seus pressupostos teóricos, tecnológicos e pedagógicos. Esta abordagem é tanto mais significativa porquanto nela se cruza a análise com o ensino à distância e a tecnologia educativa, outras soluções técnicas e organizacionais do trabalho escolar alinhadas com a história do e-learning.
Subject: Ciências da educação
Educational sciences
URI: https://hdl.handle.net/10216/122579
Document Type: Artigo em Revista Científica Nacional
Rights: openAccess
Appears in Collections:FLUP - Artigo em Revista Científica Nacional

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
355228.pdf373.19 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.