Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/10216/121989
Author(s): | Tomás Paiva Rodrigues Carvalho Guerra |
Title: | Relatório de Estágio "Aprender ensinando" |
Issue Date: | 2019-07-18 |
Abstract: | This document is composed at the end of the Professional studium, a curricular unit inserted in the 2nd Cycle in Physical Education Teaching in Basic and Secondary Education, from the Faculty of Sport of the University of Porto (FADEUP). The Internship took place in a school in Porto, with the particularity that its group was composed of only one student, supervised by a Cooperating Teacher and by a Tutor. This report presents the hardships, experiences, developments and strategies used during the school year, together with a group of students of the eleventh grade, which were essential for my professional development. The document is organized in 5 chapters: the "Introduction", which presents the contextualization of the pertinence of this document and the definition of some concepts supported in the existing literature; the "Personal Framework", in which I will try to convey the reasons that led me to choose the area of teaching and sports, based on a continuous process between my past and the present; the "Professional Practice Framework", which defines my understanding of the professional internship, the school that welcomed me and all the participants in its community that somehow took part in the process, and the characterization of the main class and other classes that I taught throughout the Practice of Supervised Teaching; the "Professional Practice Achievement", which is divided into three areas: the area of Organization and teaching Management and Learning, which includes the four central components of a teacher's cycle of action, namely the design, planning, implementation and evaluation of education; the area of School Participation and Community Relations, in which I reflect on the activities where I was involved; and the Professional Development area, where I refer to the research study carried out during the year. This study derived from the need to understand whether private school students, compared to public school students, understand the lack of physical education time, as well as the need for sports in their lives. Finally, some final considerations about my career path where I reflect on my learning and what I expect from the future. |
Description: | Este documento surge no final do Estágio Profissional, unidade curricular inserida no 2º Ciclo em Ensino de Educação Física nos Ensinos Básico e Secundário, da Faculdade de Desporto da Universidade do Porto. O estágio profissional decorreu num colégio do Porto, com a particularidade de que o núcleo de estágio foi composto por somente um aluno, supervisionado por um Professor Cooperante e por uma Professora Orientadora. No presente relatório são retratadas as dificuldades, vivências, desenvolvimentos e estratégias utilizadas durante este ano letivo, junto de uma turma de 11º ano, que foram fundamentais para o meu desenvolvimento profissional. Este está organizado em 5 capítulos: a "Introdução", que apresenta a contextualização da pertinência deste documento e a definição de alguns conceitos apoiados na literatura existente.; o "Enquadramento Pessoal", no qual tentarei transmitir as razões que me levaram a optar pela área da docência e do desporto, baseadas num processo contínuo entre o meu passado e o presente; o "Enquadramento da Prática Profissional", que define o meu entendimento acerca do estágio profissional, da escola que me acolheu e todos os intervenientes da sua comunidade que participaram no processo, e a caracterização da turma residente e restantes turmas que lecionei ao longo da Prática de Ensino Supervisionado; a "Realização da Prática Profissional", que se encontra dividida em três áreas: a área da Organização e Gestão do Ensino e Aprendizagem, que inclui as quatro componentes centrais do ciclo de ação de um professor, nomeadamente a conceção, planeamento, realização e avaliação do ensino; a área da Participação na Escola e Relações com a Comunidade, em que apresento uma reflexão sobre as atividades onde estive envolvido; e a área do Desenvolvimento Profissional, em que refiro o estudo de investigação-ação realizado durante o ano. Este estudo proveio da necessidade de perceber se os alunos do colégio, em comparação com os alunos de escolas públicas, compreendem a falta de tempo horário de educação física, bem como a necessidade do desporto nas suas vidas. Por último, algumas considerações finais acerca do meu percurso profissional onde reflito sobre a minha aprendizagem e o que espero do futuro. |
Subject: | Ciências da educação Educational sciences |
Scientific areas: | Ciências sociais::Ciências da educação Social sciences::Educational sciences |
TID identifier: | 202450171 |
URI: | https://hdl.handle.net/10216/121989 |
Document Type: | Relatório de Estágio |
Rights: | openAccess |
Appears in Collections: | FADEUP - Relatório de Estágio |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
347726.pdf | Relatório de Estágio "Aprender ensinando" | 879.63 kB | Adobe PDF | ![]() View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.