Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10216/121656
Author(s): Bebiana Catarina Rodrigues Sabino
Title: Programa de Intervenção Escolar na Atividade Física: desenho, implementação e efeitos do programa em adolescentes.
Issue Date: 2019-07-16
Abstract: Introduction: Physical activity behavior at pediatric ages is the object of concernof different health organizations, given the close relationship with chronicnoncommunicable diseases. The promotion of this behavior is decisive, and theschool, for all its strengths, presents itself as an election body to fulfill this role.Aim: To design a socio-ecological school-based intervention, called "Program ofPhysical Activity and Nutrition for Adolescents" and to evaluate its impact onphysical activity behavior and other health indicators in children and adolescentsfrom Madeira Island. Methods: A randomized controlled trial with amulticomponent intervention - 15 months, followed by 15 months of follow-up(without any intervention). The study involved, at baseline, 2124 participants fromeight public schools, allocated to an experimental group (4 schools) and controlgroup (4 schools). Physical activity, cardiorespiratory fitness, anthropometricindicators, psychosocial variables and physical environment were evaluated inthe three moments. Two qualitative studies were developed: i) with 16 focusgroups (92 young people) in which the thematic analysis allowed to identifyfactors related to physical education, intervals and school sports that influencethe behavior of physical activity; ii) semi-structured interviews, with eight teachersfrom intervention schools, whose thematic analysis presented three categoriesthat allowed to evaluate the implementation. The translation, adaptation andvalidation of three questionnaires were performed. Adjustments for school, sex,age, and outcome at baseline were made. Results: Translated and adaptedquestionnaires showed satisfactory validity and reliability. Participants in thefocus group indicate that changes in social, physical and political schoolenvironment could make physical activity more appealing in different schoolcontexts. The results of the cross-sectional study showed that individual factors(sex, sports experience and pleasure / satisfaction in practice) explained 19.3%of the variance of physical activity levels among the young (p <0.001) and socialand involvement determinants explain 7.3% and 0.6%, respectively. The programshowed positive effects on physical activity (p = 0.017), percentage of fat mass(p <0.001) and determinants of physical and social environment in school forphysical activity (p <0.05). Conclusion: This school-based intervention wasadequate in change physical activity behaviors and other determinants of thisbehavior. The perspective of the receivers (students) and the applicators(teachers) should always be considered in the definition of intervention strategiesin a school context.Key words: physical activity, school, environment, intervention, healthpromotion, adolescents
Description: Introdução: O comportamento de atividade física em idades pediátricas é alvode preocupações de diferentes organismos de saúde, dado a estreita relaçãocom doenças crónicas não transmissíveis. A promoção deste comportamento éassim determinante, sendo que a escola, por todas as suas valências, apresentasecomo organismo de eleição para cumprir este papel. Objetivo: Desenhar umaintervenção escolar sócio-ecológica, denominada "Programa de Atividade Físicae Nutrição para Adolescentes" e avaliar o seu impacto no comportamento deatividade física e outros indicadores de saúde, em crianças e adolescentes daRegião Autónoma da Madeira. Métodos: Estudo randomizado controlado, comuma intervenção multicomponente com a duração de 15 meses, seguida de 15meses de follow-up (sem qualquer intervenção). O estudo envolveu, na baseline,2124 participantes provenientes de oito escolas do ensino público, alocadas emgrupo experimental (4 escolas) e grupo de controlo (4 escolas). A atividade física,aptidão cardiorrespiratória, indicadores antropométricos, variáveis psicossociaise do envolvimento físico foram avaliadas nos três momentos. Foramdesenvolvidos dois estudos qualitativos: i) com 16 grupos de foco (92 jovens) emque a análise temática permitiu identificar fatores relacionados com a educaçãofísica, os intervalos e o desporto escolar que influenciam o comportamento deatividade física; ii) entrevistas semiestruturadas, com oito professores de escolasde intervenção, cuja análise temática apresentou três categorias que permitiramavaliar a implementação. Realizou-se a tradução, adaptação e validação de trêsquestionários. Resultados: Os questionários traduzidos e adaptados mostraramuma validade e fiabilidade satisfatória. Os participantes do grupo de foco indicamque alterações no envolvimento social, físico e político escolar poderiam tornara prática de atividade física mais apelativa nos diferentes contextos escolares.Os resultados do estudo transversal mostraram que os fatores de índoleindividual (sexo, experiência desportiva e prazer/satisfação na prática) explicam19,3% da variância dos níveis atividade física entre os jovens (p<0.001) e osdeterminantes sociais e do envolvimento escolar explicam 7.3% e 0.6%,respetivamente. O programa mostrou efeitos positivos na atividade física (p=0.017), na percentagem de massa gorda (p<0.001) e em determinantes doenvolvimento físico e social escolar para a atividade física (p<0.05). Conclusão:Esta intervenção escolar revelou-se adequada na alteração de comportamentosde atividade física e outros determinantes deste comportamento. A perspetivados recetores (alunos) e dos aplicadores (professores) deve ser sempreponderada na definição das estratégias de intervenção em contexto escolar.
Subject: Ciências da saúde
Health sciences
Scientific areas: Ciências médicas e da saúde::Ciências da saúde
Medical and Health sciences::Health sciences
TID identifier: 101485182
URI: https://hdl.handle.net/10216/121656
Document Type: Tese
Rights: openAccess
Appears in Collections:FADEUP - Tese

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