Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10216/121517
Author(s): Sílvia Cristina da Silva Nogueira
Title: Um olhar sobre as dinâmicas na Escola da Ponte: Práticas pedagógicas no currículo em geral e em específico na Educação Física
Issue Date: 2019-07-18
Abstract: This research is a case study and aimed to analyse the pedagogical practices of the Ponte School, specifically the mechanisms of differentiation, as well as the student's autonomy in curricular practices in general and in Physical Education. For this, it was adopted qualitative methods and had as empirical universe the context of a Public School, specifically the Escola da Ponte, located in the municipality of Santo Tirso, Porto district, Portugal. The study analyse the educational project Fazer da Ponte, the daily life of this school, is pedagogical proposal and dynamics in general and of Physical Education in particular. Beside the documentary analysis it was made non-participant observation and semi-structured interviews to the creator of the project, José Pacheco, the Pedagogical Coordinator, Physical Education Teachers (current and from the past), current Students and graduated students. The data were based on a thematic analysis materialized in three main themes: pedagogical work organization; work dynamics and Physical Education pedagogical practices. It was found that the literature describes a real school, with pedagogical and dynamic practices that show up what is was read and observed in school. The methods of responsibility, autonomy and differentiation are present in daily school. The students appear as the protagonists of their own learning. Physical Education classes take place in an excellence area, although divided with another school, São Tomé de Negrelos School, which, in part, influences its distance from the work logic integrated in the Fazer a Ponte project.
Description: Esta pesquisa é um estudo de caso e visou investigar as práticas pedagógicas da Escola da Ponte, designadamente os mecanismos de diferenciação, bem como as práticas de responsabilização e de autonomia dos alunos no currículo em geral e da área da Educação Física. Para isso adotou métodos qualitativos e teve como universo empírico o contexto de uma Escola Pública, especificamente a Escola da Ponte, situada no concelho de Santo Tirso, distrito do Porto, Portugal. O estudo visou analisar o projeto educativo Fazer a Ponte, conhecer o dia a dia desta escola, a sua proposta pedagógica e dinâmicas em geral e da Educação Física em particular. Além da análise documental e da observação não participante foram realizadas entrevistas semiestruturadas: ao idealizador do Projeto Fazer a Ponte, José Pacheco, à Coordenadora Pedagógica, aos Professores de Educação Física, a Ex-professores de Educação Física, a Alunos atuais e Ex-alunos. Os dados foram analisados tendo por base uma análise temática materializada em três grandes temas: organização do trabalho pedagógico; dinâmica do trabalho e práticas pedagógicas em Educação Física. Constatou-se que a literatura descreve uma escola real, com práticas pedagógicas e dinâmicas que vão de encontro ao que se lê e foi dado observar na escola. Os mecanismos de responsabilização, de autonomia e de diferenciação estão presentes no quotidiano escolar. O aluno surge como protagonista do seu aprender. As aulas de Educação Física decorrem num espaço de excelência, embora dividido com outra escola, Escola São Tomé de Negrelos, que, em parte, influencia o afastamento da disciplina da lógica de trabalho integrado no projeto Fazer da Ponte.
Subject: Outras ciências sociais
Other social sciences
Scientific areas: Ciências sociais::Outras ciências sociais
Social sciences::Other social sciences
TID identifier: 202267423
URI: https://hdl.handle.net/10216/121517
Document Type: Dissertação
Rights: embargoedAccess
Embargo End Date: 2020-07-17
Appears in Collections:FADEUP - Dissertação

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
344055.pdf
  Restricted Access
Um olhar sobre as dinâmicas na Escola da Ponte: Práticas pedagógicas no currículo em geral e em específico na Educação Física2.12 MBAdobe PDF    Request a copy from the Author(s)


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.