Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10216/121391
Author(s): Catarina Simões Martins
Title: Relatório de Estágio Profissional "SER PROFESSORA DE EDUCAÇÃO FÍSICA: DO SONHO À REALIDADE"
Issue Date: 2019-07-19
Abstract: This report was prepared within the scope of the school placement, integratedin the second year of the Second Cycle in Teaching Physical Education in Basicand Secondary Education at the Faculty of Sport of the University of Porto. Theshool placemnet include two components, the supervised teaching practice andthe practicum report. The school placement was carried out in a cooperatingschool during a full school year, under the supervision of a cooperating teacher(of the school) and a supercisor (of the faculty), in a group of two preservicetecahers. The content of this document is the result of a first-person report of apreservice teacher about the school year. The document report the experiencesand activities carried out in the practicum context, which have often confrontedtheory and practice, referring to the need to reflect on the taken decisions.Throughout this school year I had the opportunity to prepare and teach threeclasses and assume the role of coach at the Sports School team, in Swimming.I participated at the Department meetings and Physical Education Groupmeetings, as well as in the meetings of the resident and shared classes. Inaddition, I established contacts with the Director of my resident class. Of all theopportunities I had during this year, the greatest and most valuable learningcame from the process experienced with the resident classe and the dailycoexistence with the other preservice teacher. It was also carried out a ActionresearchStudy, whose objective was to realize the potentialities of theimplementation of the evaluation principles assessment for learning for thestudents' learning. The results indicated that this methodology is excellent forthe teaching of all the sport whithi Physical Education classes, because whencentering the process on the students, a very positive classroom environment isbuilt up and learning is potentiated. In personal terms it was a year full oflearning and the realization of the dream to be a teacher.
Description: O presente relatório foi elaborado no âmbito da Unidade Curricular EstágioProfissional, integrado no segundo ano do plano de estudos do Segundo Ciclo emEnsino da Educação Física nos Ensino Básico e Secundário da Faculdade deDesporto da Universidade do Porto. A Unidade Curricular inclui duas componentes, aprática de ensino supervisionada e o relatório de estágio. A prática de ensinosupervisionada foi realizada numa escola cooperante durante um ano letivo integral,sob a supervisão de um professor cooperante (da escola) e um professor orientador(da faculdade), num núcleo de estágio constituído por duas estagiárias. O conteúdo dopresente documento é fruto do relato do ano de estágio, na primeira pessoa, de umaestudante-estagiária. O documento reporta as experiências e atividades desenvolvidasno contexto de estágio que, frequentemente, articulam a teoria com a prática,remetendo para a necessidade de refletir acerca das decisões tomadas. Ao longodeste ano letivo tive oportunidade de preparar e lecionar aulas a três turmas e deassumir o papel de treinadora do grupo equipa do Desporto Escolar, na modalidade deNatação. Participei nas reuniões de Departamento e de Grupo Disciplinar deEducação Física, bem como nas reuniões das turmas residente e partilhada. Alémdisso, estabeleci contacto com a Diretora da minha turma residente. De todas asoportunidades que tive durante este ano de estágio, as maiores e as mais valiosasaprendizagens derivaram do processo vivenciado com a turma residente e daconvivência diária com a minha colega de estágio. Foi ainda realizado um EstudoInvestigação-Ação, cujo objetivo foi perceber as potencialidades da implementaçãodos princípios da avaliação para a aprendizagem na aprendizagem dos alunos. Osresultados indicaram que esta metodologia é excelente à lecionação de qualquermodalidade em Educação Física, pois ao centrar o processo nos alunos, constrói-seum ambiente de aula muito positivo e potencia-se a aprendizagem. Em termospessoais foi um ano repleto de aprendizagens e a concretização do sonho serprofessora.
Subject: Ciências da educação
Educational sciences
Scientific areas: Ciências sociais::Ciências da educação
Social sciences::Educational sciences
URI: https://hdl.handle.net/10216/121391
Document Type: Relatório de Estágio
Rights: openAccess
Appears in Collections:FADEUP - Relatório de Estágio

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
343935.pdfRelatório de Estágio Profissional "SER PROFESSORA DE EDUCAÇÃO FÍSICA: DO SONHO À REALIDADE"2.35 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.