Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10216/121374
Author(s): Ana Catarina Monteiro Almeida
Title: Relatório de Estágio Profissional "Só com a luz do saber se alcança a vitória: Relato de uma Professora Estagiária no redefinir da sua tática de jogo"
Issue Date: 2019-07-19
Abstract: The practicum training is assumed as an essential turning point in the transitionfrom academic life to the professional world. The application of knowledgelearned during educational training, associated with a process of sharing withfellow preservice teacher and supervisors, are the central elements that allowconstruct a professional identity. This document describes the lived experiencesof a preservice teacher (the author) during the school placement. The recreatedscenery is a badminton game, held in a Private College, located in Vila Nova deGaia. Structurally, the practicum report is divided in three phases, answering tothe questions emerged from the practice: the initial expectations, thecharacterization of the context and the accomplishment of the professionalpractice. In this purpose, starting from a more personal perspective, it was inthe dependence of my partners and supervisors that I built the true meaning ofthe game. Teamwork has become the engine of building the pillars on which Ihave based all my intervention. However, it was in the contact with the studentsthat I rediscovered Physical Education, becoming more and more autonomousand emancipated in the teaching profession. Assessment for Learning was theturning point in this practicum year because it changed my whole PhysicalEducation conception and ways of being in the profession. The center of theprocess became the student and his personal growth as an active builder of hisown learning. The document ends with a reflection that emphasizes theformative value of this practicum training experience and its impact on mypersonal and professional development. The constant search for personalfulfillment, always interpreted as incomplete, whether in establishedrelationships as well in the experiences and lessons learned from practice, werethe background for the preparation of this report. During the way, which wassustained by the reflection, a new game tactic and a new way of interpretingand performing the teaching were concretized. I grew up; I learned and becamea Physical Education teacher.
Description: O estágio profissional assume-se como uma etapa essencial na passagem da vidaacadémica para o mundo profissional. A aplicação de conhecimentos aprendidosdurante a formação, associada a um processo de partilha com os colegas estagiáriose os professores orientadores, são os elementos centrais à conquista de umaidentidade profissional. O presente documento retrata as experiências vividas por umaestudante estagiária (a autora) durante o ano estágio. O cenário recriado é um jogo debadminton, realizado num Colégio Privado, situado em Vila Nova de Gaia.Estruturalmente, o relatório de estágio divide-se em três fases, respondendo àsquestões que foram emergindo da prática: as expectativas iniciais, a caracterização docontexto e a realização da prática profissional. Neste desígnio, partindo de umaperspetiva mais pessoal, foi na dependência dos meus parceiros e treinadores queconstruí o verdadeiro sentido do jogo. O trabalho em equipa tornou-se o motor daconstrução dos pilares sobre os quais baseei toda a minha intervenção. Contudo,acabou por ser no contacto com os alunos que redescobri a Educação Física,tornando-me cada vez mais autónoma e emancipada na profissão docente. AAvaliação para a Aprendizagem tratou-se do ponto de viragem neste ano de estágio,porquanto alterou toda a minha conceção acerca da disciplina e das formas de ser eestar na profissão. O centro do processo passou a ser o aluno e o seu crescimentopessoal, enquanto construtor ativo da sua própria aprendizagem. O documentotermina com uma reflexão que enfatiza o valor formativo desta experiência de estágioe o seu impacto no meu desenvolvimento pessoal e profissional. A procura constantepela realização pessoal, sempre interpretada como inacabada, tanto nas relaçõesestabelecidas como nas vivências e ilações retiradas da prática, foram o pano defundo para a elaboração deste relatório. Durante o percurso, que foi sustentado pela ena reflexão, concretizou-se uma nova tática de jogo e uma nova forma de interpretar erealizar o ensino. Cresci, aprendi e tornei-me Professora de Educação Física.
Subject: Ciências da educação
Educational sciences
Scientific areas: Ciências sociais::Ciências da educação
Social sciences::Educational sciences
URI: https://hdl.handle.net/10216/121374
Document Type: Relatório de Estágio
Rights: openAccess
Appears in Collections:FADEUP - Relatório de Estágio

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
343925.pdfRelatório de Estágio Profissional "Só com a luz do saber se alcança a vitória: Relato de uma professora Estagiária no redefinir da sua tática de jorgo"2.11 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.