Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10216/121311
Author(s): Marcelo Costa Cruz
Title: Relatório de Estágio Profissional: "A Génese do docente: Como o aluno se torna professor"
Issue Date: 2019-07-18
Abstract: The Professional Stage is the final step of the initial formation of the teacher, where the confrontation takes place between the knowledge acquired in the course of the initial formation and the actual practice of teaching. This reflexive report is part of the second cycle of the Master's Degree in Physical Education Teaching in Basic and Secondary Education of the Faculty of Sport of the University of Porto, and is, therefore, the last step in this cycle of studies. In it, I describe my experience as a trainee student, how I fitted into the class, what difficulties I experienced when I arrived at the school, what teaching method I applied. It's also presented the school context where the professional stage took place, as well as all the experiences, learning and objectives I achieved. I also tried to explain why the class of Physical Education is very important in the academic curriculum, trying to counter the stigma surrounding it of being an irrelevant class. The methodology adopted in the realization of this report was a division in parts: the initial part is more personal and reflexive, where I describe my experiences and who I am; another, where I characterize what is the professional stage and the teaching profession; and the main part, the accomplishment of the professional stage. Overall, it is described how the I student has become the I teacher.
Description: XIIIResumoO Estágio Profissional é a etapa final da formação inicial do professor, onde ocorre o confronto entre os conhecimentos adquiridos no decurso da formação inicial e a prática real de ensino. O presente relatório de estágio, de caráter reflexivo, insere-se no âmbito do segundo ciclo do Mestrado em Ensino de Educação Física nos Ensinos Básico e Secundário da Faculdade de Desporto da Universidade do Porto, sendo, portanto, a última etapa deste ciclo de estudos. Nele está relatado o meu percurso como estudante-estagiário, como me enquadrei na turma, quais as dificuldades que senti na chegada à escola cooperante, qual o método de ensino que apliquei. É também apresentado o contexto escolar onde o estágio foi realizado, bem como todas as experiências, aprendizagens e objetivos alcançados. Tentei também explicar o porquê de a disciplina de Educação Física ser deveras importante nos currículos académicos, tentando contrariar o estigma que a rodeia de ser uma disciplina irrelevante. A metodologia adotada na realização deste relatório foi uma divisão por partes do mesmo: a parte inicial mais pessoal e reflexiva, onde descrevo as minhas vivências e quem sou; outra, onde caracterizo o que é o estágio profissional e a profissão docente; e a parte principal, a realização do estágio. Em suma, está descrito como o eu estudante se tornou no eu professor.
Subject: Ciências da educação
Educational sciences
Scientific areas: Ciências sociais::Ciências da educação
Social sciences::Educational sciences
URI: https://hdl.handle.net/10216/121311
Document Type: Relatório de Estágio
Rights: openAccess
Appears in Collections:FADEUP - Relatório de Estágio

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
343718.pdfRelatório de Estágio Profissional: "A Génese do docente: Como o aluno se torna professor"2.59 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.