Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10216/120564
Author(s): Marta Isabel Ramos Pimenta
Title: O desenho e o uso dos espaços intermédios em edifícios de habitação plurifamiliar. Casos de estudo no pós-guerra na Europa enquanto laboratório
Issue Date: 2018-11-07
Abstract: This dissertation aims to analyze the relation established between the design and the use of intermediate spaces in the context of multi-family housing. From a set of representative examples of the post-war architecture in Europe (built between 1945 and 1970), the research will try to identify the potentials of intermediate spaces in the public and private contexts.Intermediate spaces establish both the relation between the street and a housing building's entrance (public domain), between the housing building's entrance and an apartment's entrance (private domain of collective use) and between the several spaces that compose the apartment (private domain). After a context of interme¬diate spaces in multi-family housing buildings, the work goes through a pondered and thoughtful analysis of each of the mentioned scales. The research is based in crossing theory and practice, bringing together the bibliographical references and three examples of multi-family housing buildings intentionally selected. Further¬more, this work provides a comparative analysis focused on the design and usage of different intermediate spaces.The present dissertation allows to reclaim an attentive view that overcomes the programmatic nature of intermediate spaces, to contradict their ambiguity, someti¬mes associated. Assuming that one the best ways to preserve a space is through its usage, this study allows to identify the general principles of design that condition this usage and that allow to create intermediate spaces conducive to an intimate sociability.
Description: A presente dissertação visa analisar a relação que se estabelece entre o desenho e o uso dos espaços intermédios no contexto da habitação plurifamiliar. A partir de um conjunto de exemplos representativos da arquitetura do pós-guerra na Europa (construídos entre 1945 e 1972), a análise procura identificar as potencialidades dos espaços intermédios entre os domínios público e privado.Os espaços intermédios estabelecem a articulação entre diferentes escalas de habi¬tar que se materializam entre a rua e a entrada do edifício de habitação (público), entre a entrada do edifício de habitação e a entrada no fogo (privado de uso cole¬tivo) e entre os vários espaços que compõem o fogo (privado). Assim sendo, após uma contextualização dos espaços intermédios em edifícios de habitação plurifa¬miliar, o trabalho passa pela leitura cuidada destes espaços em cada uma das es¬calas evidenciadas. A investigação tem como base o cruzamento entre a teoria e a prática, confrontando o levantamento bibliográfico com a análise específica de três edifícios de habitação plurifamiliar, criteriosamente selecionados. Complementar¬mente, este trabalho permite elaborar uma síntese comparativa, na qual analisam os princípios de desenho e uso dos diferentes espaços intermédios identificados.A presente dissertação permite reclamar um olhar atento que supere a natureza programática dos espaços intermédios, de modo a contrariar a ambiguidade que têm, por vezes, associada. Assumindo que uma das melhores formas de preservar um espaço é através do seu uso, este estudo permite identificar os princípios gerais de desenho que condicionam este uso e que possibilitam criar espaços intermédios propícios para uma sociabilidade íntima.
Subject: Artes
Arts
Scientific areas: Humanidades::Artes
Humanities::Arts
URI: https://hdl.handle.net/10216/120564
Document Type: Dissertação
Rights: openAccess
Appears in Collections:FAUP - Dissertação

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
336205.pdfO desenho e o uso dos espaços intermédios em edifícios de habitação plurifamiliar. Casos de estudo no pós-guerra na Europa enquanto laboratório26.38 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.