Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10216/119476
Author(s): Daniela de Sá Pinto Marques
Title: Racionalidade Exaltada e Teoria de Projecto: A contribuição de Aldo Rossi na Teoria de Arquitectura da segunda metade do século XX
Issue Date: 2009-12-18
Abstract: The main goal of this study is to investigate the contribution of the Italian architectAldo Rossi (1931-1997), one of the most influential and controversial architects in thesecond half of the twentieth century. The analysis of his theoretical constructions istaken under the comprehension and interpretation of two precise formulations -Exalted Rationalism and Theory of Project. This study proposes to describe andanalyse them under the particular circumstance of the beginning of the second half ofthe twentieth century, as part of a disciplinary crisis. Therefore, investigating AldoRossi means not only a contribution to the understanding of the issues and ideologicalsystems that support this critical framework, but also a hypothesis of examining theperformance of an architect dealing with the collapse of discipline.Essentially, it attempts to analyse how A. Rossi deals with the collective,objective and transmissible idea of Project in coexistence with the notion of Crisis,precisely when the discipline affirmativiness does not seem feasible. Moreover, itseeks to understand in what way the effort of universality in A. Rossi matches theconcept of Theory of Project as Autobiography.In order to do that, we take mapping, intrigue and speculation as experimentaltools involving internal references to other ones, wither declared or suspected, thathelp define the formulations of A. Rossi. Divided into four parts, this work makes useof different registers to describe the positions of A. Rossi as an epistemologicalconstruction of Project. In the introductory chapter - Contradiction and Legitimacy -it is proposed a set-up of the main problems related to the idea of Theory of Projectand to how it is evaluated in the crisis situation of the second half of the twentiethcentury. The second chapter aims to establish itself as a critical mapping over fourproblematical axes concerning controversy. The third one takes form on the exerciseof recognition, description and composition of what constitutes the particularformulation of Theory of Project in A. Rossi. Finally, as a parallel speech, the last oneestablishes a confrontation with three works - Teatro del Mondo, Cimitero di SanCataldo, and Teatrino Scientifico - not to seek verifiability, but rather deepeningissues and paradoxes, as an affirmation of an idea of Project
Description: Este estudo dedica-se à investigação do contributo de um dos arquitectos maisinfluentes e controversos da segunda metade do século XX, o arquitecto italiano AldoRossi (1931-1997). A análise do seu contributo desenvolve-se na compreensão einterpretação de duas formulações precisas - Racionalidade Exaltada e Teoria deProjecto. Para isso, este trabalho propõe-se descrevê-las e analisá-las sob acircunstância particular do início da segunda metade do século XX, isto é, enquantoquadro de crise disciplinar. O estudo de A. Rossi coloca-se, assim, tanto como umacontribuição para o entendimento das questões e sistemas ideológicos que alimentamesse quadro crítico, como em hipótese de registo e análise do processo de umarquitecto face ao contexto particular de ruptura da disciplina.Essencialmente, procura-se analisar como A. Rossi gere a afirmação dosentido colectivo, objectivo e transmissível de Projecto em convivência com a noçãode Crise, exactamente quando a afirmatividade da disciplina não parece ser viável.Mais ainda, procura-se perceber sob que modo ao esforço de universalidade A. Rossifaz corresponder a noção de Teoria de Projecto como Autobiografia.Para isto, tomam-se o levantamento, intriga e especulação como instrumentosexperimentais, associando às referências internas outras, declaradas ou suspeitas, queauxiliem à definição das formulações de A. Rossi. Dividido em quatro partes, estetrabalho faz uso de diferentes registos na proposta de descrição das posições de A.Rossi que conformam uma construção epistemológica de Projecto. No capítulointrodutório - Contradição e Legitimidade - é proposta uma referenciação dosprincipais problemas afectos à ideia de Teoria de Projecto e em como esta é avaliadaem situação de crise na segunda metade do século XX. O segundo capítulo pretendeestabelecer-se em cartografia desse processo crítico sob o foco de quatro eixosproblemáticos animadores de controvérsia. O terceiro conforma o exercício dereconhecimento, descrição e elencagem do que constitui a formulação particular deTeoria de Projecto em A. Rossi, à qual, no quarto e último capítulo, é colocada àreacção, em discurso paralelo, a confrontação com três obras - Teatro del Mondo,Cimitero di San Cataldo, e Teatrino Scientifico - não no sentido de procurarverificabilidade, mas, antes, de adensamento das questões e paradoxos, de afirmaçãodo sentido de Projecto.
Subject: Artes
Arts
Scientific areas: Humanidades::Artes
Humanities::Arts
URI: https://hdl.handle.net/10216/119476
Document Type: Dissertação
Rights: openAccess
Appears in Collections:FAUP - Dissertação

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
325327.pdfRacionalidade Exaltada e Teoria de Projecto: A contribuição de Aldo Rossi na Teoria de Arquitectura da segunda metade do século XX13.3 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.