Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10216/118674
Author(s): Frias, Joana Matos
Title: Do espelho ao espelho: Fiama, a palavra reflecte a outra palavra
Issue Date: 2018
Abstract: By establishing a link with W.B. Yeats famous phrase mirror turn lamp (1936), which wasthe origin of the title of M. H. Abrams well-known book, The Mirror and the Lamp (1960)devoted to the poetic theory of Romanticism, this essay tries to read two verses by Fiama HassePais Brandão, in order to attempt to systematize the metapoetic discourse of one of the mostself-conscious writers of twentieth-century Portuguese literature. The aim is to reconstituteand problematize this discourse, giving special emphasis to the book in which these verses areinscribed, Área Branca (1978), since it represents, in all the production of the author but alsoin the wider field of Portuguese poetry of the second half of the twentieth century, a place ofqualitative transmutation of the great poetological questions that have attracted modern andcontemporary poetic creation, at least since Romanticism - language and representation, wordand image, memory and imagination, identity and alterity, metatext and hypertext, tradition andindividual talent -, and that in her work were the object of a dialectical synthesis of unusualreflexive trepidation.
Description: Estabelecendo um vínculo assumido com a célebre expressão de W. B. Yeats mirror turn lamp(1936), que esteve na origem do título do não menos célebre ensaio de M. H. Abrams, The Mirror and the Lamp (1960), dedicado à teoria poética do Romantismo, este ensaio parte da leiturade dois versos de Fiama Hasse Pais Brandão para uma tentativa de sistematização do discursometapoético daquela que é uma das escritoras mais auto-conscientes da literatura portuguesa doséculo XX. Neste sentido, procura-se reconstituir e problematizar esse discurso dando especialdestaque à obra em que esses versos se inscrevem, Área branca (1978), uma vez que este livrorepresenta, na totalidade da produção da autora mas também no campo mais alargado da poesiaportuguesa da segunda metade do século XX, um lugar de transmutação qualitativa das grandesquestões poetológicas que têm atravessado a criação poética moderna e contemporânea, pelomenos desde o Romantismo tão caro a Fiama linguagem e representação, palavra e imagem,memória e imaginação, identidade e alteridade, metatexto e hipertexto, a tradição e o talentoindividual , e que na sua obra foram objecto de uma síntese dialéctica de invulgar trepidaçãoreflexiva
Subject: Humanidades
Humanities
URI: https://repositorio-aberto.up.pt/handle/10216/118674
Document Type: Artigo em Revista Científica Internacional
Rights: openAccess
Appears in Collections:FLUP - Artigo em Revista Científica Internacional

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