Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10216/118367
Author(s): Sérgio Miguel Amaral Costa
Title: Edifício Escola - (De)composição de um espaço de encontro(s)
Issue Date: 2018-11-20
Abstract: The purpose of the dissertation is to prepare a study/project, as an operational responseto an opportunity to enhance an architectural circumstance.The opportunity is characterized by the possibility of (re)use of the building of the oldPrimary School of the Tojal, in Chave-Arouca, for the composition of a meeting space, commonproduction. A fertile response to the decomposition of the building, and the spirit/culture of thecommunity, as a manifest of meaning of life in common (a collective movement that tends towardsnature).The project process starts from the recognition of the place as a combustion matter, in aproblematization that seeks to construct the problem in solution.The criteria of indeterminacy of the opportunity incite the drawing/thinking of a strategywith flexibility of variation/evolution, condition of dialogue for a negotiation with the community inorder to promote a project/architecture circumstance.Therefore, this dissertation, as an effort of resistance by the common, departs from mereobject composition to ally itself with the community as a manifest of political action, a practiceof emancipation against totalizing discourses. This space of thought/project seeks a beingbetween us that is the product of inter-subjectivity, an appropriation of Architecture as an action ofreversibility and construction of the common.
Description: O objectivo da dissertação incide na elaboração de um estudo/projecto, enquantoresposta operativa a uma oportunidade de potenciar uma circunstância de arquitectura.A oportunidade caracteriza-se pela possibilidade de (re)aproveitar o edifício da antigaEscola Primária do Tojal, em Chave-Arouca, para a composição de um espaço de encontro,produção do comum. Uma resposta fértil à decomposição do edifício, e do espírito/cultura dacomunidade, como manifesto de significação da vida em comum (um nós em movimento quetende para a natureza).O processo de projecto parte do reconhecimento do lugar como matéria de combustão,numa problematização que procura a construção do problema em solução.Os critérios de indeterminação da oportunidade incitam ao desenho/pensamento deuma estratégia com flexibilidade de variação/evolução, condição de diálogo para uma negociaçãocom a comunidade no sentido de potenciar uma circunstância de projecto/arquitectura.Assim, esta dissertação, enquanto esforço de resistência pelo comum, afasta-se damera composição objectual para se aliar à comunidade como manifesto do agir político, práticade emancipação contra discursos totalizantes. Este espaço de pensamento/projecto procura umestar entre nós que é produto da inter-subjectividade, uma apropriação da Arquitectura comoacção de reversibilidade e de construção do comum.
Subject: Artes
Arts
Scientific areas: Humanidades::Artes
Humanities::Arts
TID identifier: 202379329
URI: https://hdl.handle.net/10216/118367
Document Type: Dissertação
Rights: openAccess
Appears in Collections:FAUP - Dissertação

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
307443.pdfEdifício Escola - (Des)composição de um espaço de encontro(s)210.24 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.