Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10216/117653
Author(s): Gallotti, Monica Marques Carvalho
Borges, Maria Manuel
Pestana, Olívia
Title: Comunicação científica no contexto da educação doutoral em ciência da informação na Espanha, Portugal e Brasil
Issue Date: 2018
Abstract: Scientific progress is a continuous and part of the scholarly communication cycle. In thiscontext, young researchers have been strongly affected in the last two decades. At the root of thesetransformations are the massive use and application of Information and Communication Technology(ICT) that has been changing the way scientific information is accessed, organized and disseminated.This work aims to analyze Scholarly Communication Practices on behalf of Information ScienceDoctoral students in Spain, Portugal and Brazil. Specifically, it aims to indicate the main concepts thatunderlie and guide these practices, map the groupŽs scholarly practices, identify how the incorporationof ICTs took place and their impacts in the research cycle, as well as reflect on their Doctoral Education.The methodology used was literature review followed by a qualitative and quantitative approach,characterizing itself as an exploratory-descriptive study. Data collection was performed through semistructured interviews, and an online questionnaire was applied to PhD students in the mentioned areaswhere 174 responses were obtained. Results indicate that ICT is present throughout the research cycleand in all phases of doctoral education. Regarding the publication of investigation results, respondentsshow preference for traditional formats of scholarly communication and validation rather thanemerging formats such as Social Networks and Blogs, that have not yet been fully incorporated forthese purposes. It was possible to perceive that the group considers that the rapid evolution of ICT isa potentially negative issue for its adoption and that the PhD Programs could further promote the useof these tools.
Description: O progresso científico é um ciclo contínuo de comunicação científica no qual se integram osjovens investigadores que tem vindo a ser fortemente afetado nas duas últimas décadas. Na raiz destastransformações estão o uso e aplicação massiva de Tecnologia da Informação e Comunicação (TIC) quetem vindo a modificar o modo como se acessa, organiza, e se divulga a informação científica. Estetrabalho visa analisar Práticas de Comunicação Científica de Doutorandos de Ciência da Informação(CI) na Espanha, Portugal e Brasil. Em específico visa indicar os principais conceitos operatórios quefundamentam e norteiam estas práticas, traçar a cartografia das práticas científicas do grupoidentificando como se deu a incorporação das TIC e quais seus impactos no ciclo da pesquisa, bemcomo refletir sobre a Educação Doutoral dispensada a eles. A metodologia utilizada foi a de revisão deliteratura, seguida por uma abordagem qualitativa e quantitativa caracterizando-se ainda como umestudo exploratório-descritivo. A coleta de dados foi realizada por meio de entrevistassemiestruturadas, e um questionário online aplicado a doutorandos de seis Programas Doutorais emCI em Portugal, Espanha e Brasil no qual foram obtidas 174 respostas. Os resultados apontaminicialmente que a as TIC se encontram presente em todo o ciclo da pesquisa e em todas as fases daeducação doutoral. Em relação à publicação de resultados de investigação, os respondentesevidenciam preferência por formatos tradicionais de comunicação e validação científica e que osformatos emergentes tais como as Redes Sociais e Blogs ainda não foram totalmente incorporadospara estes propósitos. Constatou-se que o grupo considera que a rápida evolução das TIC se constituiem um aspecto potencialmente negativo para a sua adoção e, ainda, que os Programas Doutoraispoderiam fomentar mais o uso dessas ferramentas.
Subject: Ciência da Informação
Information science
URI: https://repositorio-aberto.up.pt/handle/10216/117653
Source: Sujeito informacional e as perspectivas atuais na Ciência da Informação: atas do XIX Encontro Nacional de Pesquisa dm Ciência da Informação - ENANCIB 2018
Document Type: Artigo em Livro de Atas de Conferência Internacional
Rights: openAccess
Appears in Collections:FLUP - Artigo em Livro de Atas de Conferência Internacional

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
303144.pdf457.79 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.