Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/10216/117399
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.creator | Antunes, Ana Pereira | |
dc.creator | Morais, Maria de Fátima | |
dc.creator | Martins, Fernanda | |
dc.date.accessioned | 2022-09-10T00:51:42Z | - |
dc.date.available | 2022-09-10T00:51:42Z | - |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.issn | 1677-0471 | |
dc.identifier.other | sigarra:302383 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10216/117399 | - |
dc.description | Este estudo teve como objetivo adaptar e validar à população portuguesa um questionário de autorrelato para estudar alunos de mérito acadêmico, desenvolvido, originalmente, por investigadores holandeses, designado na versão portuguesa por Inventário de Caraterísticas Psicológicas Associadas ao Desempenho Acadêmico. Participaram 1366 alunos (771 mulheres e 597 homens) do 1º ciclo do ensino superior português de cursos pertencentes a três áreas do conhecimento: Ciências e Tecnologias, Ciências Sociais e Humanas, Artes e Humanidades. A análise fatorial exploratória apontou para uma estrutura com seis fatores relacionados com as dimensões: Cognitivo-Criativa; Motivação e Estratégias de Aprendizagem, Persistência, Interação Social, Procura de Excelência e Interesse Cultural. Os índices de fidelidade (alfa de Cronbach) para cada uma dessas dimensões revelam-se adequados. Os resultados são discutidos e são apresentadas linhas orientadoras para estudos futuros. | |
dc.description.abstract | This study aimed to adapt and validate a self-report questionnaire to study students of academic merit for a Portuguese population. The Inventory of Psychological Characteristics Associated with Academic Performance was originally developed by Dutch researchers. The sample consisted of 1,366 students (771 women, 597 men) in their first semester of their higher education in Portugal, belonging to three areas of study: Science and Technology, Social and Human Sciences, and Arts and Humanities. Exploratory factor analysis pointed to a six-factor structure related to the dimensions: Cognitive-Creative, Motivation and Learning Strategies, Persistence, Social Interaction, Search for Excellence, and Cultural Interest. Fidelity indexes (Cronbach's alpha) for each of these dimensions are adequate. The results are discussed and guidelines are presented for future studies. | |
dc.language.iso | por | |
dc.rights | openAccess | |
dc.subject | Ciências Sociais | |
dc.subject | Social sciences | |
dc.title | Inventário de caraterísticas psicológicas associadas ao desempenho académico: validação em alunos universitários | |
dc.type | Artigo em Revista Científica Internacional | |
dc.contributor.uporto | Faculdade de Letras | |
dc.identifier.doi | 10.15689/ap.2017.1604.12569 | |
Appears in Collections: | FLUP - Artigo em Revista Científica Internacional |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
302383.pdf | 175.8 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.