Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10216/117268
Author(s): Ana Margarida Faria da Silva
Title: Relatório de Estágio Profissional "No Caminho da Docência: transformando obstáculos em oportunidades"
Issue Date: 2018-10-31
Abstract: With the conclusion of this journey, arises now the opportunity to report the experiences felt throughout the Professional Internship. This first-person narrative is characterized by being a systematic analysis of the practical component that ought to mirror the feelings and the most striking episodes that happened, showing the methods of knowledge mobilization previously acquired as well as the respective practical application, therefore, it's about a final and reflective synthesis of all the process. As such, the present internship report reflects on the course of an internship student, in which she assumed the responsibility of teaching a 10th grade class. This journey had as stage a school in Santo Tirso that welcomed a three student internship program. Throughout this document, will be highlighted reflexions about the dilemmas, difficulties, doubts and decision-making that characterized the teaching and learning process, as well as the implemented strategies to raise the teaching efficiency. Upon a path of unrelenting learning, this document also contemplates sociometric and sociometric perception studies, centred in obtaining a more detailed knowledge of the particularities of each student and of the class as a group. The realization of this kind of study is important in order to obtain a better comprehension of the class and all its teaching-learning phenomenon's, thus obtaining a different perspective of the class beyond what is normally perceived, and be able to penetrate, in a distant way, into the student's social relationships. Lastly, the perception acquired throughout this journey, allowed to conclude that the growing complexity and diversity of today's society demands teachers to be more professionally prepared, and more autonomy to face different problems and challenges. The diversification of roles and responsibilities, as a result of several factors, defies teacher to new challenges. Teacher's functions goes beyond the mere conduction of the class during its teaching-learning process.
Description: Terminado este percurso, surge agora a oportunidade de relatar as experiências vivenciadas ao longo do Estágio Profissional. Esta narrativa na primeira pessoa, caracteriza-se por ser uma análise sistemática da prática, que pretende espelhar os sentimentos e episódios mais marcantes, sendo nela mostrado os modos de mobilização dos conhecimentos adquiridos anteriormente assim, como a respetiva aplicação na prática. Trata-se de uma síntese final e refletiva de todo o processo. O presente relatório de estágio, reflete o percurso de uma estudante estagiária, no qual assumiu a responsabilidade de lecionação de uma turma do 10º ano. Este percurso teve como palco uma escola da zona de Santo Tirso, que acolheu um núcleo de estágio constituído por 3 estudantes. No decorrer deste documento serão evidenciadas reflexões acerca dos dilemas, dificuldades, dúvidas e tomadas de decisão que caracterizaram o processo de ensino e aprendizagem, bem como as estratégias implementadas para aumentar a eficácia da lecionação. No caminho de uma aprendizagem incessante, este documento contempla ainda um estudo sociométrico e de perceção sociométrica, centrado em obter um conhecimento mais detalhado das particularidades de cada aluno e da turma enquanto grupo. A realização de um estudo desta envergadura é importante para uma melhor compreensão da turma e de todos os fenómenos de ensino-aprendizagem que se processam na mesma, obtendo assim, uma perspetiva diferente da turma para além do que se perceciona normalmente, conseguindo penetrar de uma forma distante nas relações sociais dos alunos. Por fim, a perceção adquirida ao longo deste percurso, permitiu concluir que a crescente complexidade e diversidade das sociedades atuais exige dos professores uma maior preparação profissional, e autonomia para enfrentarem diferentes problemas e desafios. A diversificação de papéis e de responsabilidades, resultado de diversos fatores, confronta os professores com novos desafios. As funções do professor ultrapassam a mera condução da turma no decurso do seu processo de ensino-aprendizagem.
Subject: Ciências da educação
Educational sciences
Scientific areas: Ciências sociais::Ciências da educação
Social sciences::Educational sciences
TID identifier: 202229254
URI: https://hdl.handle.net/10216/117268
Document Type: Relatório de Estágio
Rights: openAccess
Appears in Collections:FADEUP - Relatório de Estágio

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
301683.pdfRelatório de Estágio Profissional "No Caminho da Docência: transformando obstáculos em oportunidades3.01 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.