Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10216/116922
Author(s): Marco Daniel Leitão Borges
Title: Projetar com o Invisível: Integrando Desenho e Performance no Processo de Projeto
Issue Date: 2018-11-08
Abstract: Throughout history, the architect has been responding intuitively and empirically to the performative constraints that emerged, promoting a constant adjustment to the way they think and design. Nowadays, the building requirements are more demanding and concerned with the performance and comfort, resulting from invisible themes like the structural forces, the sun and the sound. This dissertation pretends promote the vision of performance integration into the design process. Starting with the discussion of the concepts of drawing and performance, we studied the way that the performance notions have been integrated in the design process. Going back, we noticed that some professionals approached these performance ideas, developing their own analogous analysis techniques, resulting in new material and formal concepts. With the introduction of the digital technologies, the architect welcome a "digital drawing table" that allows him to draw space and to analyse performance in an easier and integrated manner in his traditional working environment. The CAD software enhanced by the CAE technologies, often associated to the engineer, allowed the architect to design space according to the project requirements. Nonetheless, the architect hasn't been able to take full advantage of these capacities, persisting to focus mostly on the formal design and relegating the performative studies to the different specialists. The three case studies presented, show how the performance analysis can impact on the final shape improving the building performance, when considered as a drawing tool and with the backing of the digital technologies. The outcome of this dissertation is that, with the possibility of simulation and analysis offered by digital technologies, the performance subject becomes an integral part of the project, transforming linearity between design and performance in a more collaborative attitude between the different parties involved in the project.
Description: Ao longo da história, o arquiteto tem respondido de forma empírica e intuitiva às condicionantes performativas que lhe têm surgido, promovendo a alteração dos modos de pensamento e atuação daquilo que constrói. Atualmente, os requerimentos impostos aos edifícios são mais exigentes e prendem-se também com a performance e com o nível de conforto proporcionado por fatores não visíveis, como as forças estruturais, o sol ou o som. Por esta razão, esta dissertação pretende promover uma visão de integração da performance no processo de arquitetura. Iniciando com a discussão dos conceitos de desenho e de performance, estuda-se o modo como as noções de desempenho têm vindo a ser envolvidas no processo de projeto. Recuando no tempo, constatamos que alguns autores abordaram estas questões de desempenho desenvolvendo, para isso, as suas próprias técnicas analógicas de análise, donde resultaram novos conceitos formais e materiais. Com a introdução das tecnologias digitais, o arquiteto passa a disfrutar de um "estirador digital" que lhe permite desenhar espaço e analisar a performance mais facilmente e de modo integrado no seu ambiente de trabalho habitual. As tecnologias CAE, normalmente associadas ao engenheiro, vieram complementar os recursos dos softwares CAD, potenciando a criação de espaços mais conformes com as exigências projetuais. No entanto, o arquiteto não tem potenciado ao máximo estas capacidades, continuando a focar-se maioritariamente nas questões do desenho formal e relegando o estudo das preocupações performativas às diferentes especialidades. Deste modo, a análise de três casos de estudos vem demonstrar como a análise da performance pode influenciar a forma final e favorecer o desempenho do edifício quando entendida como um instrumento de desenho, com o contributo das tecnologias digitais. A dissertação conclui que, com as possibilidades de simulação e análise que as tecnologias digitais oferecem, os temas de performance passam a ser parte integrante do projeto, transformando a linearidade entre desenho e performance numa atitude colaborativa entre as especialidades envolvidas no projeto.
Subject: Artes
Arts
Scientific areas: Humanidades::Artes
Humanities::Arts
URI: https://repositorio-aberto.up.pt/handle/10216/116922
Document Type: Dissertação
Rights: openAccess
Appears in Collections:FAUP - Dissertação

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
298888.pdfProjetar com o Invisível: Integrando Desenho e Performance no Processo de Projeto96.88 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.