Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10216/116790
Author(s): Diana Catarina Neves De Oliveira
Title: Influência dos Social Media no Comportamento Alimentar, Atividade Física e Satisfação Corporal em jovens adultos
Issue Date: 2018-10-29
Abstract: Introduction: Western modern society is heavily influenced by social media, with adolescents and young adults being the population groups most likely to develop risky behaviors with regard to diet and exercise.Objective: To evaluate the influence of Social Media on eating behavior, physical activity and body satisfaction in young adults.Materials and methods: Data were collected from 100 individuals (56 women and 44 men, members of three gyms in the district of Aveiro, aged 18-30 years. A sociodemographic questionnaire, the Eating Attitudes Test -26 (EAT26); The International Physical Activity Questionnaire (IPAQ), the Behavioral Regulation in Exercise Questionnaire-3 (BREQ3), the Countour Drawing Rating Scale (CDRS), the Heatherton State Self-Esteem Scale and the Sociocultural Attitudes Questionnaire in Relation to Appearance Polivy were applied. Anthropometric data (weight and height) were collected and the Body Mass Index (BMI) was calculated.Results: Although the BMI of the sample was 24.6 ± 4.1 kg / m2, 80% were dissatisfied with their body image. The sample presented risky dietary behaviors. Women exercised more exercise, but obtained higher scores on the Controlled Motivation and Amotivation scales of BREQ3, with significant differences between the sexes in the Amotivation (p = 0.01). There was a positive association between the motivation for the practice of PA and the ideal body subscale (B = 1.01, 95% IC: 0.32, 1.71, p = 0.01). After adjusting for sex and BMI, there was a negative association between the motivation for the practice of PA and the subscale Social Media as a source of information about the appearance (B = -0.76, 95% IC: -1.38 ; -0.15), p = 0.02). There were no significant associations between Sociocultural Attitudes regarding Appearance and its subscales and FA and self-esteem.Conclusion: Social Media has a significant influence on the food behavior and physical activity of the sample, and there is an inverse relationship between the media and body satisfaction
Description: Introdução: A sociedade moderna ocidental é seriamente influenciada pelos Social Media, sendo os adolescentes e jovens adultos os grupos populacionais com uma maior probabilidade de desenvolverem comportamentos de risco, no que respeita à alimentação e exercício físico.Objetivo: Avaliar a influência dos Social Media no comportamento alimentar, atividade física e satisfação corporal em jovens adultos.Materiais e métodos: Foram recolhidos dados de 100 indivíduos (56 mulheres e 44 homens, sócios de três ginásios do distrito de Aveiro, com idades compreendidas entre 18-30 anos.Um questionário sociodemográfico, o Eating Attitudes Test -26 (EAT26); o International Physical Activity Questionnaire (IPAQ), o Behavioural Regulation in Exercise Questionaire-3 (BREQ3), Countour Drawing Rating Scale (CDRS), Sociocultural Attitudes Questionnaire in Relation to Appearance - 3(SATAQ3) e a Escala de Autoestima de Estado de Heatherton e Polivy foram aplicados.Foram recolhidos dados antropométricos (peso e altura) e o Índice de Massa Corporal (IMC) foi calculado.Resultados: Apesar do IMC da amostra ser 24,6±4,1kg/m2, 80% encontrava-se insatisfeito com a sua imagem corporal. A amostra apresentava comportamentos alimentares de risco. As mulheres praticam mais exercício físico, mas obtiveram pontuações mais altas nas escalas de Motivação Controlada e Amotivação do BREQ3, havendo diferenças significativas entre os sexos na Amotivação (p=0,01). Verificou-se uma associação positiva entre a motivação para a prática de AF e a subescala ideal de corpo (B=1,01; IC 95%: 0,32; 1,71; p=0,01). Após ajuste para o sexo e IMC, registou-se associação negativa entre a motivação para a prática de AF e a subescala Social Media como fonte de informação sobre a aparência (B=-0,76; IC 95%: (-1,38;-0,15); p=0,02). Não se verificaram associações significativas entre as Atitudes Socioculturais em Relação à Aparência e suas subescalas e a AF e a autoestima.Conclusão: Os Social Media têm uma influência significativa no comportamento alimentar e na atividade física da amostra, existindo ainda uma relação inversa entre os Media e a satisfação corporal.
Subject: Outras ciências sociais
Other social sciences
Scientific areas: Ciências sociais::Outras ciências sociais
Social sciences::Other social sciences
TID identifier: 202025209
URI: https://repositorio-aberto.up.pt/handle/10216/116790
Document Type: Dissertação
Rights: openAccess
Appears in Collections:FADEUP - Dissertação

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