Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10216/115839
Author(s): Heloísa Garcia Batista
Title: Desempenho Cognitivo de crianças com Autismo praticantes do Método Halliwick
Issue Date: 2018-10-04
Abstract: AbstractThe present dissertation describes the investigation of 10 children aged from 7 to 12 years who have Autism Spectrum Disorder (ASD), which is a disorder in neurodevelopment characterized by persistent deficits in social communication and social interaction in multiple contexts. This work aimed to know and evaluate the cognitive performance of these children who have ASD through the Halliwick Method, in which the research was done at the the Espaço Multidisciplinar de Atendimento ao Autista Amigo Ruy (EAMAAR) medical center. It was possible to verify in the attendance of these children who were in the yellow level in training. At the yellow level we selected 5 activities that were: the balance control, which was performed when entering the water, without help; submersion and breathing control; performing rotation recovery; transverse rotation; they took object at the bottom of the pool; floated in the mushroom position. For a better understanding, our data collection was divided in three stages: 1st stage with initial evaluation; 2nd stage with the performance for 3 months, of the cognitive growth through this method during the classes; 3rd stage with final evaluation. Although some children presented difficulties, it was possible to conclude that they were able to perform and to have a good growth in their acquired aquatic abilities, as well as in the cognitive performance, in the speech and with the social interaction, inferring that from our results, the Method Halliwick has contributed in many ways to teaching swimming.
Description: A presente dissertação vem retratar a investigação sobre 10 crianças de 7 a 12 anos, que possuem o Transtorno do Espectro Autista (TEA), que é uma desordem no neurodesenvolvimento, caracterizada por déficits persistentes na comunicação social e interação social em múltiplos contextos. Este trabalho teve como objetivo de conhecer e avaliar o desempenho cognitivo dessas crianças que possuem o TEA, através da prática do Método Halliwick, no qual a pesquisa foi feita no Espaço de Atendimento Multidisciplinar ao Autista Amigo Ruy (EAMAAR). Foi possível verificar no acompanhamento dessas crianças que estiveram no nível amarelo em treinamento. No nível amarelo selecionamos 5 atividades que ocorrem: o controle do equilíbrio, o qual realizou ao entrar na água, sem ajuda; submersão e o controle da respiração; realização da recuperação de rotação; rotação transversal; pegaram objeto no fundo da piscina; flutuaram na posição cogumelo. Para um melhor entendimento, foi dividido em três etapas a nossa recolha de dados: 1ª etapa com avaliação inicial; 2ª etapa com o desempenho durante 3 meses, do crescimento cognitivo através deste método durante as aulas; 3ª etapa com avaliação final. Apesar de algumas crianças apresentarem dificuldades, foi possível concluir que as mesmas conseguiram realizar e ter um bom crescimento em suas habilidades aquáticas adquiridas, assim como no desempenho cognitivo, na fala e com a interação social, inferindo que a partir de nossos resultados que o Método Halliwick contribuiu em muitos aspectos para o ensino da natação.
Subject: Outras ciências sociais
Other social sciences
Scientific areas: Ciências sociais::Outras ciências sociais
Social sciences::Other social sciences
TID identifier: 201981084
URI: https://hdl.handle.net/10216/115839
Document Type: Dissertação
Rights: openAccess
Appears in Collections:FADEUP - Dissertação

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