Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10216/115803
Author(s): Nuno Miguel Soares Monteiro
Title: Avaliação da viabilidade económica na substituição da frota de veículos de combustão interna por eléctricos de um Município
Issue Date: 2018-07-10
Abstract: Environmental and economic concerns have led the public decision-makers to push alternatives for urban and public transportation. Today, besides other options, battery-powered electric buses are being considered. This technology contributes to sustainability mainly regarding the reduction of pollutant emissions.The electrical vehicle is one of the strategies with greater potential to increase the efficiency of vehicle propulsion systems, reduce energy consumption and carbon dioxide (CO2) emissions in the transportation sector. This sector is itself responsible for around 25% of CO2 emissions in the world.To effectively evaluate the potential benefits of implementing an electric bus-based public transport solution, it is necessary to evaluate and assess its performance in operation.This work presents a cost-benefit analysis (CBA) of an electric city bus. The case study was about the economic analysis based on energy consumption and vehicle-kilometres. Overall, the study results showed that electric city buses have a good potential for reducing energy consumption and emissions. However, at the moment, the capital costs of city buses and charging times are still the most critical factors in improving the cost-effectiveness of this alternative city bus configuration.The results will present how cost-effectiveness could be reached with such strategy andintends to be a document useful for decision making on investment.
Description: As preocupações ambientais e económicas levaram as entidades públicas responsáveis pelas tomadas de decisão, a impulsionar alternativas para o transporte público e urbano. Hoje, além de outras opções, os autocarros elétricos providos de baterias estão a ser considerados. Esta tecnologia contribui para a sustentabilidade, principalmente no que diz respeito à redução de emissões de poluentes.O veículo elétrico é uma das estratégias com maior potencial para aumentar a eficiência dos sistemas de propulsão de veículos, reduzir o consumo de energia e as emissões de dióxido de carbono (CO2) no setor dos transportes. Este setor é responsável por cerca de 25% das emissões de CO2 mundiais.Para avaliar efetivamente os benefícios potenciais da implementação de uma solução de transporte público baseada em autocarros elétricos, é necessário avaliar o seu desempenho em operação.Este estudo apresenta uma análise de custo-benefício (CBA) de um autocarro elétrico urbano. O caso de estudo foi sobre a análise económica baseada no consumo de energia e veículo-quilómetros.De uma forma geral, os resultados do estudo mostraram que os autocarros elétricos urbanos têm um bom potencial para reduzir o consumo de energia e as emissões. No entanto, atualmente, os custos de capital dos autocarros elétricos urbanos e os tempos de carregamento são ainda os fatores mais críticos para melhorar a relação custo-benefício dessa configuração de autocarro urbano alternativo.Os resultados apresentarão como a relação custo-benefício poderia ser alcançada com essa estratégia e pretende ser um documento útil para a tomada de decisões sobre investimentos.
Subject: Engenharia electrotécnica, electrónica e informática
Electrical engineering, Electronic engineering, Information engineering
Scientific areas: Ciências da engenharia e tecnologias::Engenharia electrotécnica, electrónica e informática
Engineering and technology::Electrical engineering, Electronic engineering, Information engineering
TID identifier: 202396177
URI: https://hdl.handle.net/10216/115803
Document Type: Dissertação
Rights: openAccess
Appears in Collections:FEUP - Dissertação

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
289103.pdfAvaliação da viabilidade económica na substituição da frota de veículos de combustão interna por eléctricos de um Município5.17 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.