Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10216/115553
Author(s): Ana Margarida da Costa Machado
Title: Relatório de Estágio Profissional "Quantas voltas tem o caminho de volta?"
Issue Date: 2017-11-28
Abstract: The Professional Internshipis the most determinant step in the preparation of a teacher to be, this due to the opportunity it provides to go inside the profession, living and thinking about the dilemmas of being a teacher, interacting and sharing experiences with those who already know the job, being part of the dynamic of a school and confront his/her knowledge with all the discrepancies and unpredictability that sometimes real school life may bring."Quantas voltas tem o caminho de volta?"is the focal point from which I start building this document. My goal is to mirror all learning experiences, problems found throughout the way, strategies adopted and results obtained in Escola Secundária de Rio Tinto. This is a methaphorical narrative of a journey along the seas of EF, in a critical and reflexive way.This document is organized in nine cantos/parts: the first one is related to the introduction, where I intend to show its structure and the themes there developed; in the second one, the "navigator" is presented as well as her expectations as far as the sea lane and the journey she's sailing on; the third part describes the ocean and the ships she will use to navigate, all the caravels in the expedition, the crew in all of them and the two commanders in chief: the compass and the astrolabe. In the fourth part I/she analyze/s and dedicate/s mostly to the analyses, thinking and preparation of the nautical charts; in the next one I/she describe/s the firstsurprises, the art of navigating, the sails used, the routines established, the importance of the relationships among sailors, and the importance of some independence so that the caravel would be successful. In the last part, I/she mention/s my/her participation in the ship and the relationships with all the community, including all the activities organized and in which I/she took part; I/she think/s about the self-growing of the navigator throughout the journey, highlighting the most relevant, important and influent moments and in the last/eighth part, which is about all the struggles and victories with the "Cape of Tormentas/Storms". The narrative ends up with the nostalgia and a sum up of the journey behind and also a presentation of some of the possiblefuture ones.
Description: O Estágio Profissional (EP) é a etapa determinante na formação do futuro professor, pela oportunidadeque lhe concede de passar para dentro da profissão. De viver e refletir os dilemas da prática docente, interagir e partilhar vivências com profissionais mais experientes, integrar a dinâmica de uma instituição de ensino e confrontar os seus conhecimentos com as discrepâncias e imprevisibilidades que por vezes a realidade escolar pode colocar."Quantas voltas tem o caminho de volta?" é a premissa daqual parto para a elaboração deste documento, com o intuito de relatar todas as aprendizagens, problemas encontrados, estratégias adotadas e resultados obtidos que tiveram lugar na Escola Secundária de Rio Tinto.O presente documentovisa um relato metafórico de uma viagem nos mares da EF, relato esse elaborado de forma crítice e reflexiva.Este documento está organizado em novecantos. O primeiro diz respeito à "Introdução", onde pretendo dar a conhecer a sua estrutura e os temas retratados. No segundo canto, é apresentada a navegadora e descritasas expectativas sobre a viagem e a rota. No terceiro canto, descrevo o oceano e a nau em que vou navegar, as caravelas da minha expedição, a tripulação de todas elas, e os dois orientadores da viagem, a Bússola e o Astrolábio. No quarto canto analiso e reporto-me essencialmente à análise, reflexão e elaboração das cartas náuticas. No quinto canto narro as primeiras surpresas, a arte de navegar, as velas utilizadas, as rotinas estabelecidas, a importância das relações e da autonomia no bom funcionamento da caravela. No sexto canto, faço alusão à participação na Nau e às Relações com a Comunidade, englobando todas as atividades realizadas dentro da mesma. No sétimo canto, remeto-me ao desenvolvimento e construção da navegadora ao longo da viagem, referindo os marcos mais importantes e influentes. Segue-se o oitavo canto, que discorre sobre as lutas e vitórias travadas com o Cabo das Tormentas. E termino esta narrativa com a "Nostalgia, na qual faço um balanço final da viagem e exponho ainda algumas perspetivas futuras.
Subject: Ciências da educação
Educational sciences
Scientific areas: Ciências sociais::Ciências da educação
Social sciences::Educational sciences
URI: https://repositorio-aberto.up.pt/handle/10216/115553
Document Type: Relatório de Estágio
Rights: openAccess
Appears in Collections:FADEUP - Relatório de Estágio

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
285585.pdfRelatório de Estágio Profissional "Quantas voltas tem o caminho de volta?"5.41 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.