Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10216/115433
Author(s): Vanessa Cristina Fernandes Duarte
Title: Projecto Urbano e mobilidade na cidade contemporânea. Uma proposta para requalificar o espaço urbano da zona envolvente à estação ferroviária de Pombal
Issue Date: 2018-07-06
Abstract: This project is instigated by the weekly travels from Pombal to Porto but mostly by the need to intervene in a consolidated city and change the way we 'think' about mobility. The need for a completely new urban project arises, based on the new needs of the common citizen and all types of mobility, sticking with the Train Station and the city of Pombal as the main focus throughout the work.From a strategic point of view, it is intended that through the project itself, we begin the process of contextualization of the railway system, since its first travels in England until the newer contemporany visions of the 21st century. In order to achieve a concious project, we propose to discuss the intrinsic relationship between the city, the railway and the public space. These days, these relations are magnified by the intensified mobility patterns and also by the incentive to use a more sustainable form of mobility. Newer concepts as interface and intermodality start to emerge in the process of urban planning in order to answer to a rising need for freedom of movement and to make sure that there are better alternatives to the predominant use of the car.Pombal, as the case study, is located in a infrastructure node. A structuring point of urban life, which can ensure economic prosperity. However, because of its defined infrastructures it can also represent an obstacle to development and urban expansion. More relevant to our study, the passage of the railway in the heart of the city creates an 'urban gap' causes a clear separation of the urban tissue and a constant traffic jam, which justify the need for an urgent reconstruction of the city centre (around the train tracks).The final proposal, valuing the local mobility, intends to unite the territory and create improved enjoyable areas, that live of the constant harmony between the infrastructures and public spaces, through the drawing of a new interface, new paths and services. Therefore, the present dissertation seeks, above all, to question the role of an intervention in a mobility space, to open a dialogue of discussion and to contribute with a proposal that bets on the valorization of the city's identity.
Description: O presente trabalho surge instigado pela regular trajectória Pombal-Porto e pela vontade de intervir na cidade e alterar a forma de 'pensar' a mobilidade. É reconhecida a necessidade e a motivação para o desenho de um projecto de requalificação do espaço urbano, assente nas novas necessidades do cidadão e dos sistemas de mobilidade, tendo como foco a Estação Ferroviária na sua articulação com a cidade de Pombal.Do ponto de vista estratégico, inicia-se a dissertação com o processo de contextualização do sistema ferroviário, desde o início da sua aplicação em Londres, até às novas visões do Séc. XXI. Assim, de forma a desenvolver um projecto informado, propõe-se entender as relações entre a cidade, o caminho de ferro e o espaço público. Na contemporaneidade, estas relações são realçadas pelo exacerbar do direito à mobilidade e pelo estimulo à mobilidade sustentável. Conceitos como Interface e Intermodalidade são introduzidos no planeamento da cidade para responder à crescente necessidade de liberdade de movimentos e para garantir ofertas alternativas ao predominante uso do automóvel.Pombal, como caso de estudo, insere-se num nó infra-estrutural, ponto de concentração da restante rede urbana. A sua localização privilegiada, na rede ferroviária nacional, ao mesmo tempo que motiva o desenvolvimento e garante a prosperidade económica, limita, devido às barreiras físicas que a mesma impõe, as ligações naturais e o respectivo crescimento. Assumindo-se como mais relevante para o nosso estudo, a 'fenda' urbana na origem da passagem da via férrea no 'coração da cidade' cria uma clara separação a eixo, central à malha urbana e um constante congestionamento, que impulsiona a urgente necessidade de reformulação desta área fundamental da cidade.A proposta final, valorizando a mobilidade local, pretende unir o território e criar um espaço de boa vivência, que viva principalmente da relação dos espaços de mobilidade com o espaço público, através do desenho da nova Interface, dos novos percursos e serviços. Assim, a presente dissertação procura, sobretudo, questionar o papel da intervenção em espaços de mobilidade, abrir um diálogo de discussão e contribuir com uma proposta que aposte na valorização da identidade da cidade.
Subject: Artes
Arts
Scientific areas: Humanidades::Artes
Humanities::Arts
URI: https://repositorio-aberto.up.pt/handle/10216/115433
Document Type: Dissertação
Rights: openAccess
Appears in Collections:FAUP - Dissertação

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