Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10216/113784
Author(s): Cristiana Azevedo Duarte
Title: Real Imaginado, a arquitectura de Gotham City
Issue Date: 2018-06-29
Abstract: Gotham City has always been the perpetually dark metropolis, full of alleys,asylums, caves, mansions, and, of course, Batman. If initially it had a vague resemblance with New York, it quickly became autonomous, allowing any person, in any city, to identify with it. Ever since its creation, Gotham has had an identity as complex and unique as any other real American metropolis, becoming one of the most intricate and interesting city in the world of cities - real or fictional. More than any other city within the DC Comics universe, comics or cinema, Gotham has something that makes it more complete and consistent: a map. Existing for more than 70 years, the Caped Crusader City embodies not only the dreams of its fictional architects, but also of a collective urban paranoia. The work is divided in three parts. The first will present the city, describing it through its multiple representations. The second, seeks to analyse the saga's movies as a mean to represent a reality, an architecture practise that confers scale and realism to a fictional city. Last but not least, it's inten-ded to explore scenography as an architecture particular of cinema, through the analysis of comics and movies constants. A fictional city, whose extensive representations allows it to be possible to describe and present a city as real as any other - imagined reality. As a result of this analysis, the intention is to explore an imaginary reality, which lives through comics and cinema, as a possible form of studying and representing architecture.
Description: Gotham City sempre foi a metrópole negra, cheia de becos, asilos, cavernas, mansões e, claro, Batman. Se inicialmente era semelhante a Nove Iorque, rapidamente se autonomizou, permitindo que qualquer pessoa, em qualquer cidade, a identificasse. Desde a sua criação, Gotham ganhou uma identidade própria, tão complexae única como qualquer metrópole real americana, tornando-se uma das cidades mais intrincadas e interessantes do mundo das cidades - reais ou fictícias. Mais do que qualquer outra cidade do universo da DC Comics, Gotham tem algo que a torna mais completa e consistente: uma planta. Existindo há mais de 70 anos, a cidade de Batman representa não só os sonhos de arquitectos fictícios, como uma paranóia urbana colectiva. O trabalho foi dividido em três partes. A primeira apresentará esta cidade, descrevendo-a através das suas representações. A segunda procura analisar os filmes da saga como material de representação de uma realidade, um praticável de arquitectura que confere escala e realismo a uma cidade fictícia.Por fim, pretende-se explorar a cenografia enquanto arquitectura particular do cinema, através da análise de constantes da banda desenhada e dos filmes. Uma cidade fictícia, cuja representação extensiva permite ser possível descrever e apresentaruma cidade tão real como qualquer outra - um real imaginado. Como resultado desta análise, pretende-se explorar uma realidade imaginada, que vive através das comics e do cinema, como forma possível de estudar e representar arquitectura.
Subject: Artes
Arts
Scientific areas: Humanidades::Artes
Humanities::Arts
TID identifier: 202376656
URI: https://hdl.handle.net/10216/113784
Document Type: Dissertação
Rights: openAccess
Appears in Collections:FAUP - Dissertação

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