Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10216/113524
Author(s): José Maria Toscano Pessoa Ramos Pinheiro
Title: Relatório de Estágio Profissional "À Procura do Profissional do Ensino no Ensino Profissional"
Issue Date: 2018-07-23
Abstract: This report aims to share, in a well-founded and critical way, the experience of a trainee student (the author) facing the professional reality for the first time and trying to illustrate the successes and failures that have contributed to the consistent development of the fundamental teaching skills. The professional internship took place in a Basic and Secondary Education School of a municipality in Porto and it was made up by three student trainees, the Cooperating Teacher of the school and the Faculty Advisor. This report is organized into six main chapters, the first being the Introduction of the report. The second chapter is about the Personal Dimension and it encompasses the autobiographical view of the personal, academic, professional and sporting career that contributed to the choice not only of this master's degree but also of all the progress already made regarding Sports. Besides this, it also refers to the expectations created for this practicum. The third chapter mentions the Framework of Professional Practice and the legal, institutional and functional context in which the practicum occurred. The fourth chapter is focused on the Professional Practice with reference to teaching-learning process, participation in the school life and relationship with the community. Chapter five consists of a short essay on Professional Courses. The Conclusion and Perspectives for the Future is presented in the sixth chapter. It emphasizes the importance of personal and professional development during the internship, making a final balance and providing a perspective for the professional future.
Description: Este relatório tem como objetivo partilhar, de uma forma fundamentada e crítica, as experiências do primeiro contacto de um estudante estagiário (o autor) com a realidade profissional, procurando ilustrar este processo com os sucessos e insucessos que foram contribuindo para o desenvolvimento consistente das competências fundamentais para ser Professor. O estágio profissional decorreu numa Escola Básica e Secundária de um concelho do distrito do Porto, num núcleo constituído por três estudantes estagiários, a Professora Cooperante da Escola e a Professora Orientadora da Faculdade. Este relatório organiza-se em seis capítulos principais: o primeiro - Introdução - há uma apresentação do relatório; o segundo - Dimensão Pessoal - engloba a perspetiva autobiográfica do percurso pessoal, académico, profissional e desportivo que contribuíram para a escolha deste mestrado e do caminho até agora percorrido dentro da área do Desporto, referindo também as expetativas criadas para este estágio; o terceiro - Enquadramento da Prática Profissional - há uma referência ao contexto legal, institucional e funcional em que o estágio ocorreu; o quarto - Realização da Prática Profissional - são relatadas as experiências vivenciadas no âmbito do processo de ensino-aprendizagem (PEA), da participação na Escola e relação com a comunidade; o quinto - Ensaio - é um pequeno ensaio acerca dos Cursos Profissionais; o sexto - Conclusão e Perspetivas para o Futuro - é realçada a importância desta experiência na formação pessoal e profissional, fazendo um balanço final do ano de estágio e perspetivando o futuro profissional.
Subject: Ciências da educação
Educational sciences
Scientific areas: Ciências sociais::Ciências da educação
Social sciences::Educational sciences
TID identifier: 202179001
URI: https://hdl.handle.net/10216/113524
Document Type: Relatório de Estágio
Rights: openAccess
Appears in Collections:FADEUP - Relatório de Estágio

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
275862.pdfRelatório de Estágio Profissional "À Procura do Profissional do Ensino no Ensino Profissional"1.51 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.