Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10216/112397
Author(s): Marlene Alexandra Fernandes Cunha
Title: O contentor marítimo na arquitectura. Avaliação do seu desempenho enquanto sistema de edificação alternativo.
Issue Date: 2013-11-08
Abstract: This dissertation addresses the use of Standardized Shipping Container (SSC) in architecture.The growing number of buildings using SSC's as a construction component justifies a moredetailed approach on the motivations and the advantages that architects have found on thistype of architecture.In the carried out study it has become important to recognize the intrinsic characteristics ofthe SSC, including its classification and standardization, building system and transport system,hence to interpret the advantages and disadvantages that may point us towards its use inarchitecture, and how this object mutates itself from a product, marketed in the transportindustry, into a building construction component. In this context, features like dimensions,modularity, portability, interchangeability, savings and sustainability explain the possibility of thistechnology transfer.The search for the motivation's behind the use of SSC's in Architecture, 25 buildings wereselected, as their characteristics and differentiation appeared to provide a sample forevaluation. The availability and consistency of the information were also important criteria inthis selection. Methodology, this assessment took place by designing and filling out a form ofinquiry that aimed to portray the buildings as to their sizing, structural system and support tothe ground, architectural design, portability and also to their life cycle.The carried out assessment made possible to observe which factors prevailed in the preferenceof the SSC as a construction component. Among these, it's possible to point out theenvironmental issues related to the reuse of a product in it's life cycle ending, the ability tocreate modular building components that are also reusable, the ease of transporting smallbuildings and relocating modular units, the modules interchangeability between buildings due tothe prefabrication standardized components, and also the cutback on construction expensesrelated to the possibility of prefabrication and fast assembly on site.Although there may have been pointed out a few conceptual limitations associated with the useof SSC's, namely the dependency of a modular system that was not initially designed forconstruction, the diversity of architectural solutions produced points towards the conclusion thatthis approach has established an application context, essentially at the level of solutions thatexhibit characteristics of portability, adaptability and interchangeability. Furthermore, it isimportant to highlight the environmental contribution of using an end of life product, turning itinto a resource for the greater economical activity: building construction.
Description: A presente dissertação aborda a utilização de Contentores Marítimos Normalizados (CMN) noâmbito da Arquitectura. O crescente número de obras baseadas na utilização do CMN,enquanto elemento construtivo, justifica uma reflexão mais pormenorizada sobre quais asmotivações e quais as vantagens que os Arquitectos têm encontrado neste tipo de abordagem.No estudo efectuado tornou-se fundamental reconhecer as características intrínsecas ao CMN,nomeadamente a sua tipificação e padronização, sistema construtivo e sistema de transporte,para daí interpretar as vantagens e desvantagens que se podem apontar relativamente à suautilização em Arquitectura, passando o CMN de um produto comercializado na área dostransportes para um componente utilizado na construção de edifícios. Neste âmbito,características como o dimensionamento, modularidade, portabilidade, permutabilidade,economia e sustentabilidade explicam a possibilidade desta transferência tecnológica.Para encontrar as motivações para a utilização dos CMN's na Arquitectura, foramseleccionados 25 edifícios que, pelas suas características e diferenciação, pudessem constituiruma amostragem para avaliação. A disponibilidade e fiabilidade da informação foram tambémcritérios importantes nessa selecção. Em termos metodológicos, a avaliação decorreu atravésda concepção e preenchimento de uma ficha de inquérito que pretendeu caracterizar osedifícios quanto ao seu dimensionamento, sistema estrutural e apoios no solo, composiçãoarquitectónica, portabilidade e, ainda, quanto ao seu ciclo de vida.Da avaliação efectuada foi possível observar quais os factores preponderantes para a opção deutilização de CMN's como componente construtivo. De entre estes, pode apontar-se a questãoambiental relacionada com a reutilização de um produto em fim de vida, a possibilidade decriar componentes construtivos modulares também reutilizáveis, a facilidade de transporte depequenos edifícios e de unidades modulares reutilizáveis e recolocáveis, a permutabilidade demódulos entre edifícios relacionada com a pré-fabricação de componentes padronizados e,também, a economia com os custos de construção relacionados com a possibilidade de préfabricaçãoe rapidez de montagem em obra.Apesar de poderem ser apontadas algumas limitações conceptuais relacionadas com autilização de CMN's, nomeadamente a dependência de um sistema modular que não foiprojectado originalmente para a construção, a diversidade de soluções arquitectónicasproduzidas leva a concluir que, a recurso ao CMN enquanto elemento construtivo, temencontrado o seu contexto de aplicação, principalmente ao nível de soluções que exibemcaracterísticas de portabilidade, adaptabilidade e permutabilidade. Acresce ainda o contributoambiental de se poder utilizar um produto em fim de vida, transformando-o num recurso para amaior actividade económica, a construção.
Subject: Artes
Arts
TID identifier : 201545683
URI: http://hdl.handle.net/10216/112397
Document Type: Dissertação
Rights: openAccess
Appears in Collections:FAUP - Dissertação

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