Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10216/112387
Author(s): João Nuno da Silva Carronha
Title: O Estágio Profissional: Aprender Com Quem Ensinamos
Issue Date: 2018-06-14
Abstract: This report was prepared in the context of the student-teaching practicum, materializedin the curricular unit that ends the Physical Education Teacher Education Programme inBasic and Secondary Education, in the Faculty of Sport of the University of Porto,leading the pre-service teacher to a Master degree. This learning period in supervisedteaching practice took place in one of the cooperating schools of basic and secondaryteaching of Porto of the network of protocols established by the faculty. Since thepracticum is a place where students roles and functions are intertwined, it is importantto report in a critical and constructive way the lived experiences. Thus, this reportproposes to explain, to reflect and to inquire about the various participations andactivities carried out, supporting and confronting them with the literature. It is written inthe perspective of the pre-service teacher to see the evolution of this experience from apersonal and professional point of view. In structural terms, the Practicum Report isorganized in three components, regulated by the Professional Practicum curricularunit's regulations. In the Personal Dimension, a bridge is established betweenchildhood experiences and the time of admission to the teaching practice, whichallowed us to gain an understanding of the factors that led to the decision-makingprocess for the teaching of Physical Education. In the Framework of ProfessionalPractice, the legal, institutional and logistical contours for which the practice issupported and operationalized, are explored. With regard to the Professional Practice,the various stages that led to intervention in the field of teaching and collaboration withthe school are, described and interpreted. Finally, the conclusions allow for a synthesis,from a reflective point of view, on the topics covered throughout the Practicum Report.It was, thus, an intense year, in which I taught and learned even more. All the momentsof sharing with employees, student-teaching practicum center colleagues, teachers ofthe Cooperating School and both faculty tutor and cooperating teacher wereindispensable. On the other hand, the whole process from the idealization,confrontation and evolution of didactic practices led to a consolidation of the knowledgethat surrounds the art of being a teacher. The expectations that I carried for the schoolwere reached, being able to keep the students motivated through an inclusive practice,based on the positive values that should surround both sports and life.
Description: O presente relatório foi elaborado no domínio do Estágio Profissional, materializandosena unidade curricular que coloca termo ao 2º Ciclo de Ensino de Educação Físicanos Ensinos Básico e Secundário, na Faculdade de Desporto da Universidade doPorto, conduzindo o estudante-estagiário ao grau de Mestre. Este período deaprendizagem em situação de prática de ensino supervisionada teve lugar numa dasescolas cooperantes de ensino básico e secundário do grande Porto pertencente àrede de protocolos estabelecida pela faculdade. Sendo o Estágio Profissional um lugarno qual se entrecruzam papéis e funções aluno , importa relatar de forma crítica econstrutiva as experiências vividas. Deste modo, este relatório propõe-se a explanar, arefletir e a indagar sobre as diversas participações e atividades realizadas, suportandoe confrontando as mesmas com a literatura. Por outro lado, compromete-se, naperspetiva do estudante-estagiário a descortinar a evolução que esta experiênciaacarretou do ponto de vista pessoal e profissional. Em termos estruturais, o Relatóriode Estágio encontra-se organizado em três componentes, ademais reguladas pelasNormas Orientadoras do Estágio Profissional do Ciclo de Estudos Conducente aoGrau de Mestre em Ensino da Educação Física nos Ensinos Básico e Secundário daFADEUP. Na Dimensão Pessoal é estabelecida uma ponte entre as vivências dainfância e o momento de ingressão no estágio na escola, o que permitiu aceder a umentendimento sobre os fatores que induziram à tomada de decisão em enveredar peloo ensino da disciplina de Educação Física. No Enquadramento da Prática Profissionalsão esmiuçados os contornos legais, institucionais e logísticos, pelos quais a práticase suporta e se operacionaliza. No que concerne à Realização da Prática Profissional,são descritas e interpretadas as várias etapas que conduziram à intervenção nocampo do ensino e da colaboração com a escola. Por fim, as conclusões dão lugar auma síntese, de um ponto de vista reflexivo, sobre os tópicos abordados ao longo doRelatório de Estágio. O ano de estágio foi, assim, um ano intenso, no qual ensinei eaprendi ainda mais. Todos os momentos de partilha que ocorreram com alunos,colegas no Núcleo de Estágio, docentes da Escola Cooperante e professorasorientadora e cooperante foram indispensáveis. Por outro lado, todo o processo queocorreu desde a idealização, confrontação e alteração das práticas didáticas, levou auma consolidação dos saberes que rodeiam a arte de ser professor. As expectativasque carregava para o ano letivo foram alcançadas, conseguindo manter os alunosmotivados através de uma prática inclusiva, sustentada nos valores positivos quedevem rodear o desporto e a vida.
Subject: Ciências da educação
Educational sciences
URI: http://hdl.handle.net/10216/112387
Document Type: Relatório de Estágio
Rights: openAccess
Appears in Collections:FADEUP - Relatório de Estágio

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
270383.pdfO Estágio Profissional: Aprender Com Quem Ensinamos25.66 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.