Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10216/111738
Author(s): Luis Pedro da Silva Alves
Title: Relatório de Estágio Profissional "Uma Aventura de uma Vida"
Issue Date: 2017-12-15
Abstract: The present document aims to critically reflect the experience of this professional internship, in the context of the conclusion of 2nd degree cycle of studies in Physical Education Teaching at the Middle and High school level, at the Faculty of Sport of University of Porto.A professional internship, being a learning process with a very personal and singular character, is a unique opportunity to use the knowledge that is at the basis of a given subject and applying it to the real context of education.The present Internship Report encompasses the initial training of an internship student at D. Dinis Middle and High School. With the purpose of reporting my activity, this paper begins with an introduction that aims at clarifying the expectations and goals of this professional internship. After that, a biographical picture is set that presents the personal importance of this process in achieving professional competences in this field. Following this, a professional framework is given, which mentions the context of the present internship. This is followed by Performing Professional Practices, which is divided in three areas, "Organization and management of teaching and learning"; "Participation in school and relationships with the community"; "Professional Development", which has at its basis the reflexions throughout the academic year. This last one is inserted in the investigative studies, with the theme "Perception of the Relationships of a Group through the Application of the Sociometric Test".Lastly, considering the richness of this Professional Internship, an overall balance is performed, regarding the systemization of conclusions and projection of a future as a Professor of Physical Education.
Description: O presente documento tem como objetivo refletir de forma crítica e fundamentada a vivência do Estágio Profissional, no âmbito da conclusão do 2º Ciclo em Ensino da Educação Física nos Ensinos Básico e Secundário, na Faculdade de Desporto da Universidade do Porto.O Estágio Profissional, sendo um processo de caráter singular e pessoal, assume-se como uma oportunidade de única para convocar conhecimentos, que estão na base da justificação da ação, colocando-os em prática no contexto real de ensino.O presente Relatório de Estágio discorre sobre o processo de formação inicial de um estudante estagiário na escola básica e secundária D. Dinis. Com o intuito de mostrar a minha ação, este relatório começa com uma introdução onde se procuram esclarecer as expectativas e objetivos em relação ao estágio profissional. De seguida, realiza-se um enquadramento biográfico que apresenta a perspetiva pessoal sobre a importância deste processo na formação da competência profissional. Depois, segue-se um enquadramento profissional, que menciona o contexto de realização do estágio. Posteriormente, a Realização da Prática Profissional, que se encontra dividida em três áreas, a "organização e gestão do ensino e aprendizagem"; "Participação na escola e relações com a comunidade"; "Desenvolvimento Profissional" e tem por base as reflexões ao longo do ano letivo. Neste último, está inserido o estudo de investigação, com o tema "A Perceção das Relações de um Grupo através da Aplicação de um Teste SociométricoPor fim, tendo em conta a riqueza do Estágio Profissional, é realizado o balanço final na sistematização de conclusões e projeção de um futuro como Professor de Educação Física.
Subject: Ciências da educação
Educational sciences
Scientific areas: Ciências sociais::Ciências da educação
Social sciences::Educational sciences
URI: https://repositorio-aberto.up.pt/handle/10216/111738
Document Type: Relatório de Estágio
Rights: openAccess
Appears in Collections:FADEUP - Relatório de Estágio

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
263122.pdfRelatório de Estágio Profissional "Uma Aventura de uma Vida"4.74 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.