Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10216/110828
Author(s): Tatiana Carvalho da Silva
Title: Relatório de Estágio Profissional "Ser Professora de Educação Física: da descoberta à construção da identidade profissional"
Issue Date: 2017-12-07
Abstract: I returned to the school that saw me grow up as a student, but now as a teacher of Physical Education. I confronted myself with functions and implications of what it is to be a Teacher, however in the context of a professional internship, within the course of "Professional Internship", inserted on the curriculum of the 2nd year of the Masters in Teaching Physical Education in Primary and Secondary levels, in the Sports College of the University of Porto. On the present Internship Report are illustrated, through critical reflection, all the experiences and learnings acquired on a school context, over a year that contributed to the development of my professional identity. The Internship Report is divided in seven chapters. The first chapter concerns the introduction, where is realized a short presentation about the developed work. In chapter 2: "Personal Background" I express my path to the decision of becoming a teacher, what it took me to choose that job and what were my expectations on the Professional Internship. I present a legal, institutional and functional context of the professional practice in the chapter 3 "Professional Background". In chapter 4: "Realization of the Professional Practice", I appeal to a critical reflection of my practical realization, in the process of teaching-learning. In this same chapter is presented a study about the importance and suitability of feedback in the motivation of the students to the Physical Education classes. It was verified that there weren't significant differences between the two a feedbacks analysed - prescriptive and questioning - in the influence for the students' motivation. In the 5th chapter are mentioned the relevant experiences in the school community. In chapter 6: "Professional Development" I make a retrospective of all my learning process. In chapter 7: "Final Considerations and Future Perspectives" is made a final balance about the learnings conquered through the year and what are my perspectives for the future as a Physical Education teacher.
Description: Voltei à escola que me viu crescer como aluna, fazendo-o agora enquanto professora de Educação Física. Confrontei-me com as funções e implicações do que é ser Professor, embora em contexto de estágio profissionalizante, no âmbito da unidade curricular Estágio Profissional, inserida no plano de estudos do 2º ano do 2ºciclo em Ensino de Educação Física nos Ensinos Básico e Secundário da Faculdade de Desporto da Universidade do Porto. No presente Relatório de Estágio ilustram-se, através de uma reflexão critica, todas as experiências e aprendizagens adquiridas ao longo de um ano letivo, que contribuíram para o desenvolvimento da minha identidade profissional. O relatório de estágio está repartido em sete capítulos. O primeiro diz respeito à Introdução, em que é realizada uma breve apresentação sobre o trabalho desenvolvido. No capítulo 2: "Enquadramento Pessoal" descrevo o meu percurso até chegar à decisão de ser professora, o que me levou a escolher esta profissão e quais as expectativas que tinha para o Estágio Profissional. Apresento o contexto legal, institucional e funcional da prática profissional no capítulo 3, que é referente ao "Enquadramento Profissional". No capítulo 4: "Realização da Prática Profissional" apelo à reflexão crítica da realização da minha prática no processo de ensino-aprendizagem. Neste mesmo capítulo é apresentado um estudo acerca da importância e adequação do feedback na motivação dos alunos para a aula de Educação Física. Verificou-se não existirem diferenças significativas entre os dois feedbacks analisados - prescritivo e questionamento - na influência para a motivação dos alunos. No 5º capítulo são referidas as vivências relevantes na comunidade escolar. No capítulo 6: "Desenvolvimento Profissional" faço uma retrospetiva de todo o meu processo de formação. No capítulo 7: " Considerações finais e Perspetivas para o futuro" é feito um balanço final sobre as aprendizagens conquistadas ao longo do ano e quais as minhas perspetivas para o futuro enquanto professora de Educação Física.
Subject: Ciências da educação
Educational sciences
Scientific areas: Ciências sociais::Ciências da educação
Social sciences::Educational sciences
TID identifier: 201852764
URI: https://repositorio-aberto.up.pt/handle/10216/110828
Document Type: Relatório de Estágio
Rights: openAccess
Appears in Collections:FADEUP - Relatório de Estágio

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
253442.pdfRelatório de Estágio Profissional "Ser Professora de Educação Física: da descoberta à construção da identidade profissional"715.75 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.