Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10216/110752
Author(s): Catarina Filipa Vieira Pinheiro
Title: Relatório de Estágio Profissional "Na Escola: o professor com os alunos"
Issue Date: 2017-12-13
Abstract: The Practicum Report is presented within the scope of the Practicum Training, a curricular unit inserted in the study plan of the 2nd cycle in Physical Education Teaching in Basic and Secondary Education, Faculty of Sport, University of Porto. The elaboration of this document is based on a last reflection on the practice of supervised teaching and all the work carried out during the Practicum during the academic year 2016/2017. In order to improve every day, throughout the teaching practice and the process of elaboration of this reflective document, a dialogue was developed between the lived experiences and the specific literature. The Practicum took place in one of the schools of Vila Nova de Gaia's County, in a nucleus of three pre-service teachers under the supervision of a Cooperating Teacher of the school and a College's Advisor. With regard to the organization and structure of the report, this document is divided into five parts: (1) Introduction, concerning the presentation of the document; (2) A Script of an autoscopy, referring to the personal pre-service teacher; (3) Professional Practice Framework, alluding to the institutional and legal description of the internship, as well as the characterization of the cooperating school, the internship nucleus and the classes treated throughout the year; (4) Realization of Professional Practice on the three areas of pedagogical intervention: the organization and management of the teaching and learning process, participation in school and community relations and professional development. In the latter, the research-action study on the profile of interpersonal relationships and the basic psychological needs of the students of the resident group in the physical education classes is presented; (5) Conclusion, in which a final reflection on the year of Practicum is carried out. Throughout this year, there were several learning moments, most of which were fostered through interaction with students, core elements of the internship, and more experienced teachers. During the Practicum I learned a lot, being the ability to adapt and the quality of instruction, two of the skills in which I felt the greatest evolution in.
Description: O Relatório de Estágio apresentado surge no âmbito da unidade curricular de Estágio Profissional, inserida no plano de estudos do 2º ciclo em Ensino de Educação Física nos Ensinos Básico e Secundário, da Faculdade de Desporto da Universidade do Porto. A elaboração deste documento assenta numa última reflexão sobre a prática de ensino supervisionada e todo o trabalho desenvolvido em situação de estágio durante o ano letivo 2016/2017. De forma a melhorar todos os dias e enriquecer a minha bagagem de conhecimento, ao longo da prática de ensino e do processo de elaboração deste documento reflexivo, foi desenvolvido um diálogo entre as experiências vividas e a literatura específica. O estágio ocorreu numa das escolas do concelho de Vila Nova de Gaia, num núcleo de três estudantes-estagiários, sob a supervisão de um Professor Cooperante da escola e uma Professora Orientadora da faculdade. Relativamente à organização e estrutura do relatório, o presente documento está dividido em cinco partes: (1) Introdução, relativa à apresentação do documento; (2) Roteiro de uma autoscopia, referente ao enquadramento pessoal da estudante-estagiária; (3) Enquadramento da Prática Profissional, alusivo à descrição institucional e legal do estágio, bem como a caracterização da escola cooperante, do núcleo de estágio e das turmas tratadas ao longo do ano; (4) Realização da Prática Profissional, sobre as três áreas de intervenção pedagógica: a organização e gestão do processo de ensino e aprendizagem, a participação na escola e relações com a comunidade, e o desenvolvimento profissional. Neste último, apresenta-se o estudo de investigação-ação sobre o perfil de relações interpessoais e as necessidades psicológicas básicas dos alunos da turma residente, nas aulas de educação física; (5) Conclusão, em que é realizada uma reflexão final sobre o ano de estágio. Ao longo deste ano foram vários os momentos de aprendizagem, sendo a sua maioria fomentados pela interação com os alunos, os elementos de núcleo de estágio e os professores mais experientes. Durante o estágio aprendi muito, sendo a capacidade de adaptação e a qualidade de instrução duas das competências em que senti maior evolução.
Subject: Ciências da educação
Educational sciences
TID identifier : 201852268
URI: http://hdl.handle.net/10216/110752
Document Type: Relatório de Estágio
Rights: openAccess
Appears in Collections:FADEUP - Relatório de Estágio

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
250682.pdfRelatório de Estágio Profissional "Na Escola: o professor com os alunos"1.7 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.