Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10216/110293
Author(s): Azevedo, Ivete
Morais, Maria de Fátima
Martins, Fernanda
Title: Educação para a criatividade em adolescentes: uma experiência com o Future Problem Solving Program Internacional
Issue Date: 2017
Abstract: The actuality highlight the importance of a purposeful education to creativity,particularly in the school context. In this context, adolescence also comes up withreinforcing specificities for such systematic education. For its part, the promotionof creative skills has been legitimized by the research. This study analyzed theeffects of an intervention program internationally applied (Future Problem SolvingProgram International) in Portuguese adolescents. That program improves thecreative problem solving skills considering global issues with a future perspective.Participants were 131 students from the Junior High School, (from 12 to 15 yearsold). It was considered an experimental group (N = 67) and a control one (N = 64)and both were evaluated in the pre and the posttest moments. The implementationof the program lasted seven months in extracurricular context and the evaluationused the TTCT - Torrance Tests of Creative Thinking. The results indicate gainsstatistically significant in the experimental group in several creative skills, in theglobal index of creativity, also indicating an enhancement of creative solvingproblem styles (innovation/adaptation). These data are discussed in the context ofother studies and it is pointed future developments for this research.
Description: Os contornos atuais reforçam a importância da educação criatividade intencional,particularmente no contexto escolar. Neste contexto, a adolescência também temdrivers específicos para este tipo de educação sistemática. Enquanto isso, apromoção das competências criativas é legitimada pela investigação. Este estudoexaminou os efeitos de um programa de intervenção aplicada a (Future ProblemSolving International Program) internacionalmente em adolescentes portugueses.Este programa desenvolve competências de questões criativas de resolução deproblemas relacionados com o futuro. Participaram 131 alunos do ensinosecundário, dos 12 aos 15 anos. Chegou a um grupo experimental (N = 67) e umgrupo controle (N = 64) e foi avaliado tanto nos dois momentos de teste pré e pós.A implementação do programa durou sete meses no contexto formal e avaliação oTTCT- Torrance Tests of Creative Thinking. Os resultados indicam benefíciosestatisticamente significativos do grupo experimental em várias habilidadescriativas em um índice de criatividade global e fortalecimento da resolução criativade problemas (inovação/adaptação) estilos. Os dados são analisados no contexto deoutros estudos e as possibilidades futuras desta pesquisa são apresentados
Subject: Humanidades
Humanities
URI: https://repositorio-aberto.up.pt/handle/10216/110293
Document Type: Artigo em Revista Científica Internacional
Rights: openAccess
Appears in Collections:FLUP - Artigo em Revista Científica Internacional

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
245868.pdf536.27 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.