Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10216/110214
Author(s): Catarina da Silva Guedes
Title: Relatório de Estágio Profissional "O Desafio de Ser Professora"
Issue Date: 2017-12-04
Abstract: The internship's year presents itself as the climax of the training for teaching, materialized in the practice of supervised teaching. This practice allows the student the cross-check with reality and the opportunity to put into practice the knowledge acquired. Through supervised practice, the future teacher has the time to take risks, seek to overcome his personal challenges and go through a teaching experience in the real context, sometimes unknown up to that moment. The internship took place in a school located in the city of Espinho, belonging to the district of Aveiro, with the advice of a cooperating teacher and a teacher who guided the course taken during the school year. This document is divided into five major chapters: (1) Personal level, which reports the biographical trajectory of the student-trainee; (2) Professional Practice Framework, in which the context of the practice is described and interpreted: (3) Organization and teaching learning management - divided into three areas: design, planning and implementation; (4) Participation in School and Community Relations; (5) Professional development. In this last chapter, the research study is incorporated: "Functional training in the context of physical education classes: study in a high school class" applied in a twelve grade class. At the end of the document, in the form of a conclusion, the emotions experienced during the internship year are highlighted.
Description: O ano de prática de ensino supervisionada apresenta-se como o culminar da formação para a docência, materializado na prática de ensino supervisionada. Esta prática permite ao estudante o confronto com a realidade e a oportunidade de colocar em prática os conhecimentos até ali adquiridos. Através da prática supervisionada, o futuro professor dispõe do momento para arriscar, procurar superar os seus desafios pessoais e passar por uma experiência de lecionação no contexto real, até então desconhecida. O estágio realizou-se numa escola situada na cidade de Espinho, pertencente ao distrito de Aveiro, com a orientação de uma professora cooperante e de uma professora orientadora que guiaram o percurso percorrido durante o ano letivo. O presente documento encontra-se dividido em cinco grandes capítulos: (1) Dimensão pessoal, que reporta o percurso biográfico da estudante-estagiária; (2) Enquadramento da Prática Profissional, em que o contexto da realização da prática é descrito e interpretado; (3) Organização e gestão do ensino aprendizagem - dividido em três áreas: conceção, planeamento e realização; (4) Participação na Escola e Relações com a Comunidade; (5) Desenvolvimento Profissional. Neste último capítulo, está incorporado o estudo de investigação: "O treino funcional no contexto das aulas de Educação física: estudo numa turma do ensino secundário", aplicado numa turma de 12º ano de escolaridade. No término do documento, em forma de conclusão, são evidenciadas as emoções vividas ao longo do ano de estágio.
Subject: Ciências da educação
Educational sciences
Scientific areas: Ciências sociais::Ciências da educação
Social sciences::Educational sciences
URI: https://repositorio-aberto.up.pt/handle/10216/110214
Document Type: Relatório de Estágio
Rights: openAccess
Appears in Collections:FADEUP - Relatório de Estágio

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
244024.pdfRelatório de Estágio Profissional "O Desafio de Ser Professora"1.56 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.