Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10216/109998
Author(s): Lopes, Ângela Filipe
Pinto, Maria da Graça Castro
Title: Do ensino bilingue em Moçambique: elementos em jogo na sua implementação e desenvolvimento
Issue Date: 2017
Abstract: This article aims at looking into the educational policies in Mozambiquein what concerns the implementation of bilingual teaching, which has been acentral topic of discussion in Africa since the 90s. The single language policy isquestioned for its effectivity given its linguistic and socio-economic repercussionsfor the population. Apart from these considerations, the text also comparesadvantages and drawbacks stemming from the two main models of bilingualteaching, currently being discussed in Africa and in Mozambique. Lastly, thearticle tackles the importance of local languages both as first languages and asmeans of instruction in order to foster a balanced development of mozambicanchildren attending primary school.
Description: Este artigo propõe-se olhar para a realidade escolar moçambicana noque toca à implementação do ensino bilingue, tema central na discussão educativaafricana desde os anos 90. Questiona-se a validade da política da língua únicano que esta implica do ponto de vista linguístico e socioeconómico para as populações.O artigo pretende ainda cotejar vantagens e obstáculos dos principaismodelos de ensino bilingue em discussão no contexto africano e moçambicano.A terminar, aborda-se a importância da língua local como língua materna e comomeio de instrução para o desenvolvimento bem sucedido da escolaridade da populaçãoinfantil moçambicana.
Subject: Línguas
Languages
URI: https://repositorio-aberto.up.pt/handle/10216/109998
Document Type: Artigo em Revista Científica Nacional
Rights: openAccess
Appears in Collections:FLUP - Artigo em Revista Científica Nacional

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
226341.pdf370.24 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.