Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10216/109802
Author(s): Carla Sofia Valério Fernandes
Title: Relatório de Estágio Profissional "Ode à docência: uma obra da Identidade Profissional"
Issue Date: 2017-11-10
Abstract: Ode à docência: uma obra da identidade profissional is the document prepared by an intern student, where her supervised teaching practice is reported, revealing, rethinking and reflecting her experiences as a physical education teacher, in her last year of formation. It is directed by the trajectory played by a playwright in the creation and construction of a play, divided in eight great chapters. The first one corresponds to the Synopsis where the predominant information for the understanding of the document is enunciated. The second, corresponds to the Technical Sheet, which shows the characteristics of the playwright as the main actor in the plot, as well as the expectations revealed by him in relation to the whole process. The third fits the reader in the Scenic Space of the work, highlighting the characteristics of the context where the teaching practice occurred. The fourth clarifies the characteristics of the actors in the process, and the following chapter, corresponding to the Show, reveals how the playwright acted in the face of contextual constraints, giving life to his performance in the context of teaching. In the sixth chapter, the moments of intervention with the community are exposed, depicting specific moments of interaction with the context. The seventh chapter looks at the research-action study, portraying the perception of a intern student and her students about the process of building the professional identity of the "good" physical education teacher. To conclude, chapter eight presents the main criticisms of the show, confiding the most prominent conclusions that were expressed at the end of the entire process of building the intern student professional identity.
Description: Ode à docência: uma obra da identidade profissional é o documento elaborado por uma estudante-estagiária, onde é relatada a sua prática de ensino supervisionada, revelando, repensando e refletindo as suas experiências enquanto profissional docente de educação física, no último ano de formação. Encontra-se dirigido pelo percurso desempenhado por um dramaturgo na criação e edificação de uma peça de teatro, dividindo-se em oito grandes capítulos. O primeiro corresponde à Sinopse onde são enunciadas as informações preponderantes para o entendimento do documento. O segundo, corresponde à Ficha Técnica, onde são expostas as características do dramaturgo enquanto interveniente principal na trama, bem como as expectativas reveladas pelo mesmo em relação a todo o processo. O terceiro enquadra o leitor no Espaço Cénico da obra, salientando as características do contexto onde ocorreu a prática de ensino. O quarto esclarece acerca das características dos intervenientes no processo, sendo revelado no capitulo seguinte, correspondente ao Espetáculo, de que forma o dramaturgo atuou perante os constrangimentos contextuais, dando vida à sua atuação no contexto do ensino. No capitulo sexto, são expostos os momentos de intervenção com a comunidade, retratando momentos específicos de interação com o contexto. O sétimo capítulo, contempla o estudo investigação-ação, retratando a percepção de uma estudante-estagiária e dos seus alunos acerca do processo de construção da identidade profissional do "bom" professor de educação física. De modo a concluir, o capítulo oito, realiza as principais criticas ao espetáculo, confidenciando as conclusões mais proeminentes, que foram manifestadas no findar de todo o processo de construção da identidade profissional da estudante-estagiária. PALAVRAS
Subject: Ciências da educação
Educational sciences
Scientific areas: Ciências sociais::Ciências da educação
Social sciences::Educational sciences
URI: https://hdl.handle.net/10216/109802
Document Type: Relatório de Estágio
Rights: openAccess
Appears in Collections:FADEUP - Relatório de Estágio

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
238583.pdfRelatório de Estágio Profissional "Ode à docência: uma obra da Identidade Profissional"5.2 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.